Blizzards vekhet; don’t negotiate with trolls

De som är något involverade i Blizzards fauna av spel (eller ja, mest World of Warcraft eller Starcraft II egentligen) lär inte ha missat kaoset som rått efter Blizzards nyheter i veckan att deras nya forumsystem skulle visa användarnas för- och efternamn när man skriver något i forumet. Personer skrek om integritetsbrott och oschysst behandlande och efter några dagar av konstant gnällande gav Blizzard med sig. De drar tillbaka planerna. Låt oss ta en titt på varför Blizzard i första läget tyckte att det var en bra idé att presentera personer med deras riktiga namn istället för påhittade alias, och sen om beslutet att falla för trycket och ändra sitt beslut baserat på den stora massans gnäll var riktigt.

Grundidén är ganska god till att tvinga folk använda sitt riktiga namn på ett forum. Alla som besökt World of Warcraft-forumet vet att stämningen där är hetsk, vidrig och full av smutskastande fram och tillbaka. Det gnälls om varenda liten förändring som kommer till spelet. Gnäll på gnäll på gnäll och istället för konstruktiv kritik är det ofta rena dagisnivån på majoriteten av inläggen. Blizzard tänkte därmed att genom att tvinga personer att använda sitt riktiga namn skulle de kanske tänka efter en eller två gånger innan de skriver inlägg fulla med skit. En god tanke, sen om den hade gett resultat går såklart debattera.

Men kritiken är ju samtidigt befogad. Det finns tillfällen, även om de kanske inte är extremt många, då kravet att behöva använda sitt egna namn kan vara både inkräktande och försvåra möjligheten att kommunicera. Ta till exempel en tjej som uttryckte sin oro att hon inte skulle bli tagen på allvar, när alla som läser hennes inlägg direkt känner till hennes kön. Könsneutralitet på nätet är viktigt, för hur hemskt det än må låta finns det många grupperingar på Internet som behandlar kvinnor/tjejer helt annorlunda än de skulle behandla en man/kille. Det finns med andra ord även nackdelar med beslutet, som det brukar vara med andra ord.

Trollen får sin vilja igenom, igen.

Det intressanta här är dock hur Blizzard valt att hantera hela händelseförloppet och frågan om de har gjort rätt. Jag hävdar att de gjort ett stort fel, och jag tror att det som hänt nu kommer ha större negativa följder än om de valt att antingen aldrig presenterat förslaget eller låtit det gå igenom.

Av samma anledning, men av väldigt mycket mindre vikt såklart, till att många organisationer och polisväsen har en policy att inte förhandla med terrorister/brottslingar tror jag att man inte ska förhandla med forumtroll (eller spelare av World of Warcraft över huvud taget). De signaler som Blizzard skickar nu, och något som kommer ligga kvar i alla gnällspikars och QQ-mästares bakhuvud i år framöver, är att även stora beslut går att få ändrade genom att bara skrika tillräckligt högt. Jag tror att en av anledningarna till att Blizzards forum är så fyllda med skitsnack, smutskastning och ständigt gnäll är för att WoW-spelare innerligt tror att det kan leda till förändringar som gynnar dem. De har all rätt att tro så, Blizzard har många gånger tidigare följt sitt community trots att de tidigare haft en stark ståndpunkt de inte tänkt vika från, och efter detta händelseförlopp är det än mer tydligt.

Efter att Blizzard utannonserade planerna kunde de egentligen inte göra något rätt beslut. Antingen riskerade de att skrämma bort spelare genom att låta sina planer fortlöpa, även om jag personligen tror att de flesta hade accepterat planerna efter att de fått kyla ner sig lite, eller så visar de sig svaga och böjer sig efter den negativa skaran. De valde det sistnämnda, och i min mening var det det sämre av två dåliga alternativ. Följderna är troligtvis att WoW-communityt fortsatt kommer vara så överfyllt med skit att det skrämmer bort de allra flesta med konstruktiva och legitima åsikter om spelet.

Etiketter: , , , ,

8 svar to “Blizzards vekhet; don’t negotiate with trolls”

  1. Sebastian Magnusson Says:

    Lever man sitt liv i fasa för att random internetgalning ska googla upp en och komma hem och kniva ens gräsklippare bör man nog hålla sig borta från internet överhuvudtaget. Är någon så otroligt intresserad av vem man är så får de reda på det oavsett hur många alias man gömmer sig bakom. Denna lättviktiga ”anonymitet” som ex. WoWs forum har hjälper egentligen bara dryga småkids, aldrig någon som skulle ha en riktig hotbild över sig.

  2. Andreas Berg Says:

    Hela paranoian kring att ens namn som visas skulle leda till några otäckheter håller jag med om är helt obefogad. Den mer befogade kritiken i mina ögon är just könsneutralitet, att presentera sig som tjej i World of Warcraft har väldigt många följder varav de allra flesta är negativa (om man inte önskar sådan uppmärksamhet) och att då tvingas göra det känns fel.

    Men på det stora hela önskar jag att Blizzard inte hade givit vika. Om det så skulle kunnat få bort bara en bråkdel av rövhåleriet som sysslas med på deras forum skulle de göra alla vettiga människor som spelar WoW en stor tjänst.

  3. Markus "LAKE" Berglund Says:

    Jag har inget emot att skylta med mitt namn i de flesta sammanhang, men ibland föredrar jag att få bara mer anonym, och den rätten vill jag behålla. Jag tycker den väger mycket tyngre än Blizzards rätt att få tjäna ännu mer pengar på min identitet. Jag kan ju nte hindra dem från att införa RealID, men jag kan hindra dem från att göra det på mig, genom att säga upp prenumerationer och dylikt. Men nu behöver jag inte göra det…

    Anonymitet är viktigt av många anledningar, här är några:
    http://opassande.se/index.php/2010/06/13/anonymitet-ar-viktigt-lat-dig-inte-luras-att-tro-nat-annat/

    Jag bloggade också om detta häromdagen:
    http://lakonism.blogspot.com/2010/07/blizzard-och-activision-inser-vardet-av.html

    🙂

  4. Sebastian Magnusson Says:

    Ja, det där med könsneutralitet är en poäng jag nästan kan köpa. Nu är inte jag tjej, eller muslim, eller homosexuell, eller nåt som överhuvudtaget avviker från white male-normen, så jag är kanske inte rätt man att uttala mig.

    Men skulle någon börja dissa mina åsikter på basis av mitt kön, så tror jag knappast att det är en person jag hade velat ha umgänge med ändå. Lika bra att riksfuckot får bekänna färg direkt då, så kan jag lugnt ignorera denne framöver istället för att slösa tid.

  5. Pling Says:

    men tror ni verkligen att det hade gjort så stor skillnad? Personligen så tror jag att smutskastandet hade lugnat sig i några dagar, sen hade det varit på samma nivå igen. Dock så tror jag att det skulle påverka kvinnar/tjejer som du berör i texten.

  6. Andreas Berg Says:

    Oavsett vad man säger i frågan om vikten av anonymitet eller vad det hade blivit för resultat om beslutet gått igenom ser jag fortfarande det stora problemet, som jag nämner i inlägget, i att Blizzard ger vika, illa kvickt, för påtryckningar av deras mest högljudda skara anhängare (som av en händelse råkar vara de allra mest negativa till förändring också).

  7. Markus "LAKE" Berglund Says:

    Jag anser mig inte alls träffas av din beskrivning Andreas, som en del i en ”högljudda skara”. Jag tror inte heller majoriteten av de som protraherat nu är bakåtsträvande gnällspikar, tror du det anar jag att avfärdar protesterna alldeles för lättvindigt…

  8. Andreas Berg Says:

    Jag tror du kan ha missuppfattat mig. Jag menar inte att alla som tycker att förändringen är negativ tillhör den ”högljudda skara” som gnäller vid varje förändring. Men jag tror att denna gruppering av personer tar till sig detta som en ”vinst” över Blizzard och detta lär göda deras vilja att gnälla än högre nästa gång en förändring eller nyhet som de inte vill se gå igenom blir utannonserad.

    Det är långt ifrån alla som använder Blizzards forum som är rövhål eller bakåtsträvande gnällspikar, men jag personligen klarar inte av att vistas där på grund av den extremt stora skaran som syns allra tydligast på forumen. Jämför med MMO-champions forum som givetvis även de har sin andel gnällspikar, men där de flesta verkar ta till sig förändringar med ett öppet sinne (även om de nödvändigtvis inte tycker att de är bra).

    Återigen, jag säger inte att man bara för att man tycker att just denna förändring är varken bakåtsträvande eller ovanligt gnällig. Tvärtom tycker jag att detta om något är en förändring som förtjänar kritik. Men jag tror att sättet som Blizzard hanterade händelsen får den värsta delen av WoW-publiken mer ved på elden så att säga. Ta bara kommentarer som ”did we win?” i tråden om att förändringen inte gick igenom, det om något signalerar att många ser det som ett slag de vunnit. Och jag är orolig för reaktionerna på framtida ”slag” så fort Blizzard utannonserar något det minsta kontroversiellt.

Kommentera

