Parallella historier: Mass Effect del 1

En av mina solklart största behållningar, men också största problem, med rollspel är själva rollspelandet. Spel där jag ges utrymmet att faktiskt spela en karaktär är också de rollspel som jag håller som allra bäst inom genren. Baldur’s Gate, Fallout och senare Dragon Age är några exempel på spel där det ges en hel del utrymme att rollspela. Ett annat av dessa är Mass Effect, som jag i min recension prisade mycket för sina många fria och nyanserade val.

Problemet med det hela är att jag alltid blir extremt velig hur jag vill spela spelet. Det slutar ofta med att jag fastnar i ett läge där jag bara skapar en karaktär, spelar några timmar med den och känner mig sedan missnöjd med någon egenskap hos karaktären och skapar istället en ny. Fallout 3 blev offer för detta och efter fem karaktärer med två timmar spelade var la jag spelet åt sidan.

Så, här kommer bloggserien Parallella historier in. Istället för att spela EN karaktär, spelar jag TVÅ. Parallellt med varandra, hoppande fram och tillbaka genom hela äventyret och analyserar hur spelet hanterar mina beslut. På så sätt har jag möjligheten att leva ut två roller samtidigt, och risken att bli missnöjd med två personligheter är ju mindre än att bli missnöjd med en. Eftersom jag klarade Mass Effect på Xbox 360, och senare köpte Mass Effect 2 på PC, passar det utmärkt att börja med det första spelet i sciencie-fiction eposet som är Mass Effect, fast på PC denna gång så jag kan fortsätta mitt äventyr med dessa karaktärer i uppföljaren. Det blir en repris på den karaktären som jag klarade spelet tidigare med, fast med några små förändringar, samt en karaktär som jag efter att ha klarat spelet kände mig väldigt sugen på att prova.

Julie Shepard.

Först ut har vi Julie Shepard. Uppfödd på en koloni och fick bevittna sin familjs död vid ung ålder. Detta blev sedan en trend när hon under ett speciellt farligt uppdrag får se alla sina kamrater bli dödade när hon lämnades som enda överlevande kvar efter striden. Resultatet är att hon har oerhört svårt att binda sig till någon. Hon litar bara på sig själv och vågar inte lägga ansvaret i någon annans händer. Samtidigt har hon något av en modersroll och om någon råkar komma henne lite nära är hon direkt livrädd att förlora denne också. Hennes primära drifter är därav något av en enstöring som tar på sig allt ansvar men värnar extremt om de i hennes omgivning.

Nash Shepard.

På andra sidan har vi Nash Shepard. Renodlad militärtyp som följt i familjens arméarv. Hans extrema lojalitet till armén och regelverket slutade dock med att han fick många av sina kamrater dödade på grund av sin vårdslösa syn på andras liv. Nash är dock inte bara trogen armén utan även sin ras, något som återspeglas i hans totala misstro och hat mot alla andra varelser i universum. En sympatisk kille? Knappast. Tänk istället otroligt rasistisk regelryttare som drivs lika mycket av sitt hat mot andra raser som sin kärlek till armén.

Med jämna mellanrum kommer jag att publicera uppdateringar i både Julies och Nash äventyr i Mass Effect. Se hur deras olika personligheter återspeglas i handlingen och interaktioner med andra karaktärer. Jag kommer spela dessa roller nitiskt, även om det blir många beslut som fattas mot mitt eget sunda förnuft. För det är ändå det rollspelande handlar om, att agera som någon helt annan än sig själv. Uppskattas initiativet lär det även bli repris på det hela i andra spel framöver.

Etiketter: , , ,

3 svar to “Parallella historier: Mass Effect del 1”

  1. Anders Brunlöf Says:

    Coolt! Ska också spela Mass Effect i sommar.

    För första gången that is.

  2. Ganondolph Says:

    Härligt! Just Mass Effect (speciellt 2:an) har jag plöjt igenom med alla möjliga bakgrundsstorys och moraliska val. Har haft det legande på is ett tag nu, så det ska bli kul att testa DLC:n till detta nu i sommar!

  3. Andreas Berg Says:

    Anders och Ganondolph: Vore självklart kul att höra hur saker har utspelats för er i samband med inläggen längre fram 🙂 Så snart plugg-uppgiften är inlämnad idag är det Mass Effect för hela slanten ett tag framöver. Är väldigt pepp själv!

Kommentera

