Glad midsommar

Ännu en ursäkt att äta gott, slappa och inta olovliga mängder alkohol står för dörren och i vanlig ordning ser jag ingen annan anledning än att ta tillvara på ursäkterna att njuta. Med strålande solsken ute kommer det bli härligt med en tripp ut till sommarstugan för lite god mat och dryck. Trots strålande sol får tidpunkten mig dock att tänka på något helt annat än utomhusaktiviteter och solbränna.

När jag hämtade upp min kusin från stationen under gårdagen var det nostalgi från flera somrar sedan som dök upp i minnet. Då vi tillsammans satt inne, jag vill minnas att det var regniga dagar men det kan lika gärna ha varit klockrent väder ute, och spelade igenom hela det första Halo-spelet på Legendary. Den tid vi satt med Library och nötte in på småtimmarna är ett av mina bästa sommarminnen.

Library-banan i Halo: Combat Evolved. Hatkärlek i dess renaste form.

Ett annat minne är från en sommar då jag även då satt inomhus och skydde solen till förmån för spelande. Final Fantasy X och då framförallt Blitzball-turneringen och alla hemliga bossar gjorde att spelets klocka tickade från cirka 30 timmar spelat upp till 150 timmar den sommaren. Någon som anar en röd tråd av obotligt nörderi?

Det allra bästa spelminnet jag har från sommarstugan är dock den sommaren då jag fick hem ett sprillans nytt nummer av PC Gamer. Posten var eftersänd tillfälligt ut till landet och det var alltid en höjdpunkt när nya PCG-numret damp ner i lådan. Denna gång var dock alldeles speciell. I numret recenserades det andra (och under tiden jag prenumererade bara ett av två) spelet som fick tidningens dåvarande toppbetyg 96. Motiveringen löd ”missar du detta spelet är du dödens lammunge”, ingen vill ju vara dödens lammunge eller hur? I brist på vettiga butiker ute vid sommarstugan tvingade jag min mor att ta med mig på en resa på jakt efter spelet och till slut var det en bensinmack som visade sig ha spelet inne.

Final Fantasy Xs Blitz Ball. Tidskrävande och hatat av många. Jag älskade det.

Exakt hur jag lyckades tigga till mig pengar är ett mysterium men det dyra spelet följde i alla fall med ut till sommarstugan den dagen och min syn på spel har inte varit densamma sedan dess. Trots att min dator knappt klarade av att spela spelet så njöt jag enormt, och det ledde även till att jag köpte ett dyrt grafikkort med 2D-fokus (spelets voxlar kunde nämligen inte nyttja 3D-acceleration utan det var kortets 2D-minne och -hastighet som var avgörande) senare för att kunna maxa de grafiska inställningarna till andra varvet.

Kanske tidernas bästa spel. Jag undrar hur många gånger jag har sagt det nu.

Spelet som den sommaren tog en permanent förstaplats på min lista över tidernas bästa spel är givetvis Outcast. Så frågan som kvarstår är om du är dödens lammunge? För i sådant fall finns det bara ett botemedel; klicka här.

Etiketter: , , , , , , , , ,

2 svar to “Glad midsommar”

  1. Farbror Atlas Says:

    Haha! Tjatmoster! 😀

  2. Pling Says:

    Funderar på att plocka upp remaken på spelet ^^

Kommentera

