En paus från E3: Datorspel en introduktion 7,5hp

Alla som känner mig någorlunda väl vet att jag älskar variation. Att uppleva nya saker och möta mina intressen från olika vinklar. Det är mycket därför jag är förbryllad över min fascination av World of Warcraft (som tar bort en stor del av tiden jag annars skulle spelat olika spel, istället för ett enda). När jag efter att lämnat Umit valde att söka mig till Game för att arbeta som säljare där ett tag var det primärt för att uppleva något nytt. Att se spelbranschen som jag varit verksam i sedan 17 års ålder från ett nytt perspektiv, som säljare i spelbutik.

Det gav mig ett perspektiv som jag saknade och jag är väldigt tacksam för att jag fick uppleva den sidan av branschen också. I ytterligare ett steg att bredda min kunskap och infallsvinkel på branschen valde jag att till sommaren söka en distanskurs vid namn ”Datorspel – en introduktion” på Linnéuniversitet. För någon som varit delaktig i branschen i nära tio år och har erfarenhet av spel sedan jag var bara barnet kanske en introduktionskurs verkar lite överflödigt och onödigt. Eller som en av kursens ansvariga själva beskrev det i ett meddelande skickat till mig via kursens system:

På din beskrivning låter det nästan som om du skulle vara lärare i kursen och inte student 🙂 Hoppas att den kommer att ge en del matnyttigt ändå trots din redan imponerande kunskap. Du får gärna höra av dig till mig med synpunkter på innehåll, aktualitet osv. om du har lust, och ser fram emot att höra vad du tyckt om kursen när den är över.

Men det är väl också just därför det lockar mig. Jag vill väldigt gärna ta del av saker som jag i och med min bakgrund aldrig har tagit del av, och kanske egentligen inte har behov av att göra, för att vidga min egna syn på spel som underhållningsform och olika synvinklar på såväl själva spelen som branschen i helhet. På söndag är inlämning av först uppgiften där vi ska spela två klassiska spel och beskriva varför dessa bör klassas som spel och varför de bör anses vara klassiska. Utifrån kurslitteratur i form av flera olika pionjärer och spelforskares syn på vad spel är och hur man bryter ner beståndsdelarna som skiljer spel från annat.

Så här till en början har jag goda förhoppningar på kursen, valet av artiklar och litteratur till första uppgiften har varit väldigt intressanta och har redan gett mig några nya infallsvinklar på hur man tolkar spel och spelande. Förhoppningsvis ska det inte vara några problem att publicera mina inlämningsuppgifter på bloggen, för de som kan vara intresserade, men oavsett kommer jag att fortsätta blogga under kursens gång. I allra bästa fall kanske det får fler att få upp ögonen för att ta del av spelkunskap från inte helt självklara källor.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “En paus från E3: Datorspel en introduktion 7,5hp”

  1. Gustav Says:

    Varför läste inte jag den här kursen för? Då hade jag kunnat stanna kvar i Linköping istället för att aldrig få jobb här i Örebro. 😛

Kommentera

