E3 2010: Sonys mellanmjölk

Där Microsoft fick mig att vilja spy och Nintendo överraskade med nostalgisk fanservice faller Sonys presskonferens för i år lite platt. Lite mellanmjölk. Utan några enorma överraskningar låg fokus på 3D, rörelsekontrollen Move och den nya skolans exklusiviteter. Ungefär som väntat, faktiskt.

Att Sony lägger massivt krut bakom 3D-tekniken med glasögon, nya tv-apparater och hela köret kommer inte som någon överraskning. Problemet med 3D som sådant är att det är omöjligt att förmedla på något vis utan att personerna som tar del av det har tillgång till utrustningen som krävs för att visa det. Alla vi som inte fanns på plats under Sonys konferens är därmed (o)lyckligt ovetandes om hur magnifikt det känns att se spel som Killzone 3, Motorstorm Apocalypse, Sly Collection och Gran Turismo 5 med 3D-tekniken.

Vad vi dock kan konstatera utan några glasögon på näsan är att Killzone 3 ser ut att följa i föregångarens spår och erbjuda en sannerligen episk och vansinnigt snygg upplevelse. Trailern som visas under Sonys presskonferens tar tillvara på framförallt möjligheten att använda en jetpack-liknande flygfunktion samt ett segment där man attackerar från ett monterat vapen på en annan typ av flygfarkost. Det enda som jag egentligen vill veta är om de åtgärdat den fantastiskt dåliga kontrollen från 2:an, och därmed gör spelet spelbart och inte bara supersnyggt. Kanske Playstation Move-stödet som utannonserades kan vara lösningen på det. Fast troligtvis inte.

Killzone 3 är också ett av de spel som ska utvecklas för det som Sony kallar ”native 3D” som då ska vara det enda sättet att sannerligen uppleva 3D-tekniken, och det exklusivt på Playstation 3. Innan mars 2011 ska 20 titlar finnas ute på marknaden som stödjer ”native 3D” och en trailer visas upp för att demonstrera några av dessa där utöver tidigare nämnda spel även Eyepet, MLB10 The Show, The Fight Lights Out, Move-titeln Tumble, Crysis 2 (som har 3D-stöd på alla format) och Mortal Kombat visas upp. Frågan är väl hur många som egentligen kommer ha tillgång till en tv-apparat som kan visa upp 3D ens i mars nästa år.

Men det är inte bara att se spel i ”äkta 3D” som är Sonys melodi, utan precis som Nintendo och numera Microsoft ger sig Sony in i rörelsekontrollsstriden med sin Playstation Move. Move skulle väl bäst kunna beskrivas som en kombination av Wii och Kinect där både kamera och Wii-mote-liknande kontroller används. Trots väldigt positiva reaktioner på Move från tidigare mässor i år var jag fram tills Sonys presskonferens säker på att Sony inte skulle kunna göra något för att övertyga mig att de kan lyckas där både Nintendo och Microsoft faller platt. Jag hade fel.

Med spelet Sorcery, som för mig kom från ingenstans, lyckas Sony på bara några minuter sälja mig på Move-konceptet. Det är kanske ingen stor revolution för spelande, men för kanske första gången demonstreras ett spel som faktiskt verkar dra nytta av en rörelsekontroll utan att begränsa spelaren på något sätt. Samtidigt känns inkluderandet av Move som ett måste för att göra titeln så pass intressant som den framstår, och det hela baseras egentligen på den enkla principen att det verkar varierat och framförallt fungera vansinnigt bra. Med hjälp av olika rörelser skapar man som en ranglig liten pojke olika magier och kombinerar dessa mot komiskt porträtterade goblins och troll. Även om konceptet inte tilltalar alla så bevisar Sony att de, till skillnad från både Nintendo och Microsoft, har ett fungerande och attraktivt hardcore-koncept för spelande med rörelsekänslig kontroll.

Andra titlar visas även upp där det lättsamma Heroes on the Move sätter Ratchert, Clank, Jak, Daxter, Sly och Bentley i samma spel ser ut att kunna bjuda på lite lättsam underhållning utan att för den delen bli extremt causual. Tiger Woods med Move ser väl ut att vara som Tiger Woods till Wii, men som golfanalfabet vet jag inte egentligen hälften av vad de pratar om så jag låter det vara lite osagt.

Move släpps i alla fall här i Europa den 15 september, faktiskt före både USA och Japan för en gångs skull, och kommer att landa på $49.99 för bara själv lollipop-staven. Säkerligen runt 500 kronor här i Sverige då, vilket väl känns helt okej. Vad som inte är riktigt lika kul är att Nintendo-girigheten dyker upp där navigation-kontrollen (deras nunchuck-motsvarighet) kommer landa på runt 300 ($29.99) och ett paket med kamera, lollipop-stav samt deras kommande Wii Sports-klon prissatts uppåt tusenlappen ($99.99). Har man då i åtanke att vissa spel dessutom kräver två stycken lollipops för att spela lär det bli en dyr historia för alla som vill få ut det mesta av sin Playstation Move och inte redan äger åtminstone en Playstation Eye. Hypen på Sorcery lägger sig ganska snart när jag med detta i åtanke stirrar i min ödelagda plånbok.

Den tredje stora punkten som Sony koncentrerade sig på var exklusivitet. Som jag redan har skrivit om här på bloggen börjar exklusiva spel bli något av det förflutna och att man istället kommer se andra saker som särskiljer konsolerna från varandra. Mycket riktigt verkar Sony nu vara de som öppnat plånboken, eller så har Microsoft stängt sin, när de glatt basunerar ut att Medal of Honor och Dead Space 2 (som ser HELT FANTASTISKT UT, ursäkta caps) får begränsade utgåvor exklusiva för Playstation 3. Till dessa får man remakes av Medal of Honor Frontline respektive Dead Space Extraction (med Move-stöd) som bonus utöver spelet och en fin förpackning. Dessutom kommer Assassin’s Creed Brotherhood att ha exklusiva uppdrag och Mafia II extra innehåll från releasedagen som bara är Playstation 3-spelare förunnat.

Två imponerande spel som faktiskt är helt och hållet Playstation 3-exklusiva är dock Infamous 2 och Little Big Planet 2 som båda imponerade i deras uppvisningar. Framförallt Little Big Planet 2 med sitt ambitiösa mål att ge spelare enkla verktyg att skapa vilken typ av spel som helst ser ut att kunna leverera på sina löften. När spelet släpps kommer dessutom de traditionella plattformsbanorna att kryddas med ett gäng minispel som folket på Media Molecule själva har knåpat ihop. Gran Turismo 5 fick även ännu ett släppdatum i form av 5 november och Final Fantasy XIV visades upp och intresserar mig precis lika lite nu som förra året trots att det ser fantastiskt snyggt ut i trailer-format.

På överraskningsfronten var det relativt tunt men två stycken större lyckades ändå Sony klämma in i sin redan innehållsrika presskonferens. Först ut kom svaret på varför Valve ställt in sin Portal 2-visning när Gabe Newell (som uttryckt sig extremt negativt mot Sonys Playstation 3-maskin vid flera tillfällen) lite skamset kom ut och deklarerade att spelet kommer till Playstation 3 med Steam-stöd. Trailern som visades upp såg dock galet lockande ut och det är ju kul att Valves spel inte fortsatt kommer vara frånvarande från Sonys plattformar. Problemet som sådant är väl att när Valve ställde in sitt event och lovade en överraskning började jag, och många med mig, drömma om att det kunde röra sig om ett nytt Half-Life eller något annat stort. I förhållande till det var nyheten ”Portal 2 kommer till Playstation 3 också” väldigt fattig.

Sist bombarderades konferensen av den beryktade utannonseringen av ett nytt Twisted Metal-spel med seriens skapare David Jaffe (även känd som en av skaparna bakom God of War) i spetsen. Spelet ser vansinnigt over-the-top ut med stora miljöer där vansinnigt armerade bilar åker runt och spränger varandra i luften. Det flerspelarläge som de demonstrerade lät måttligt avancerat men faktiskt riktigt kul och det ska bli väldigt intressant att ta del av fler detaljer om spelet.

Sonys presskonferens kändes lite som en axelryckning. De hade förvisso gott om material och två relativt intressanta överraskningar men ingenting som stack ut som fantastiskt intressant eller spännande. Deras plan att lansera en ny reklamkampanj för att öka försäljningen av PSP känns ju inte sådär intressant, och bland titlarna som kommer till maskinen att döma verkar de fortsätta i samma spår som tidigare. Den nya betaltjänsten för Playstation Network (Playstation Plus) verkar ha missat hela poängen med varför man är villig att betala för Xbox Live (en bättre integrerad och stabil onlinetjänst för spelande) och bjuder istället bara på gratisgodis så länge man väljer att vara prenumerant. Playstation Move har sannerligen bra stöd i ryggen och har till skillnad från Kinect bevisat sitt berättigande för annat än casual-spelande men priset avskräcker och innan vi ser fler titlar som Sorcery lär jag hålla i mina pengar.

Sony levererade ungefär som väntat, varken mer eller mindre, och det är väl inget fel med det egentligen, men i slutändan kommer det vara Microsofts floppande och Nintendos flörtande med sin trogna publik som jag kommer minnas mest från årets E3. Det och Kevin Butlers framträdande under Sonys presskonferens.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: