E3 2010: Nintendos fanservice

När Microsoft drar mot Nintendos senare presskonferenser tar Nintendo ett steg bakåt, och kliver samtidigt två stora kliv närmare mitt hjärta igen. Det blev inget nytt Pikmin som jag hade hoppats, men nytt Zelda, Donkey Kong Country, Goldeneye, Kirby och Kid Icarus (!!) klingar ju långt ifrån dåligt. Och en utebliven Vitality Sensor samt en ny DS på det och du har en riktigt härlig presskonferens signerad Nintendo. Det var inte igår.

Att inleda med Zelda kändes till en början som ett konstigt drag. Det nya Legend of Zelda Skyward Sword var förvisso väntat men jag trodde initialt att det skulle vara konferensens höjdpunkt. När de sedan visar upp ett nytt Zelda som ser ut som Ocarina of Times och Wind Wakers vrålsöta unge känns det som att resterande presskonferens kommer vara blek  i jämförelse. Att det då blir mycket Wii-mote-viftande och allt större fokus på att fladdra runt som en tok kändes det som att konferensen tagit ett magplask redan med sitt största vapen. Det blir dock klart när Miyamoto inte kan sikta över huvud taget med sin pilbåge att demonstrationen verkligen lider av tekniska problem, och jag hoppas att intrycken från golvet visar att det faktiskt fungerar riktigt bra att spela Legend of Zelda Skyward Sword trots att man tvingas vifta med sina kontroller.

Jag trodde det faktiskt inte men trots ett svagt uppvisande på scenen är jag ändå sugen på Skyward Sword. Det enda stora bekymret som jag ser är att om detta blir ännu ett episkt 40-timmars-äventyr och man måste flänga runt så mycket som det framstår kommer det ta veckor innan jag personligen lär orka spela klart spelet. Men hela påhittet med att använda Wii-mote + Wii motion plus för svärdrörelser och nunchuck för skölden kan bli riktigt kul och bra. Så länge det som sagt faktiskt fungerar som det ska och Link inte ser ut som en byfåne som springer runt och flänger med svärdet över huvudet. Den visuella stilen är enligt mig helt klockren och även om jag inte är en fantast av fysiskt viftande när jag spelar behöver Zelda-serien en injektion av något nytt. Sugen? Absolut.

Så här efter presskonferensen är det tydligt att jag hade fel av mina första farhågor att det skulle bli en tunn uppvisning efter att ha sparkat igång med Zelda, men innan vi kommer in på de matigt underbara från barndomen återkommande spelserierna tar vi och snabbt går igenom allt annat skräp (och inte så mycket skräp men inte riktig purfärska nyheter). Mario Sports Mix slår ihop flera av Marios utspel i andra genrer i en röra som säkerligen kan bli ett underhållande flerspelarparty. Något som däremot Wii Party inte direkt verkar bjuda på alls, trots sin titel, som ser ut som ett nedköp av Mario Party med Miis. Miljonsäljaren Just Dance får också en uppföljare med nya låtar, spelläge för 8 personer och andra nyheter. Jag är ungefär lika intresserad som en benlös inför att träda in på dansgolvet.

Metroid Other M visades upp i ny trailer och ser fortfarande riktigt intressant ut. Warren Spector pratade om sitt kommande Disneys Epic Mickey som också ser lovande ut. Tredjepersonaction med 2D-plattformsbanor och städer där man får uppdrag i ett lite mörkare universum där massvis gamla Disney-karaktärer möts. Spelmekaniken med möjligheten att måla fram objekt eller sudda bort dem verkar också ge öppningar till spännande pussellösningar på spelets problem. Även det nya Golden Sun Dark Dawn till DS ser fortfarande lockande ut och utgör tillsammans med de andra två en trio av spel som i sig är några av de mer intressanta från mässan hittills. Men i sällskap med kommande överraskningar är det inget som man kanske lägger allt fokus på. Ge väg för nostalgionani i dess renaste form.

Goldeneye. Kirby. Donkey Kong Country och Kid Icarus. Alla fyra utgör något av det bästa från Nintendos historia, och alla är spelserier som vi inte fått ta del av på väldigt länge. Men ändring ska det bli på det. Minst intressant kanske är Goldeneye. Inte för att originalet var dåligt, det är ett av mina absoluta favoritspel genom alla tider, utan för att en nyutgåva av spelet på Nintendo Wii av alla konsoler inte känns särdeles aktuellt. Trailern visar prov på mycket flört med originalet där vi får se utdrag från flera av originalspelets banor (Facilitys återkomst med ventiltrumman ovanför toaletterna troligtvis det käraste återseendet för mig) och även grafiskt påminner det om Goldeneye 007 till Nintendo 64. Det sistnämnda är väl i dagsläget inte så mycket bra nyheter dock. Jag hoppas fortfarande att återkomsten av Goldeneye kan bli något spektakulärt, och oavsett vilket lär det kittla nostalginerverna, men ärligt talat tror dessvärre jag det blir en riktig flopp.

Kirby’s Epic Yarn har jag då mycket större förhoppningar om. Med en grafisk stil där användandet av textil och garn gör Kirby, om möjligt, ännu sötare och 2D-plattformande med ett helt gäng nya inslag gör spelet till ett av mina mest efterlängtade. Jag har alltid varit svag för gulliga plattformspel och trots att Kirbys signaturförmåga i form av sitt sugande inte finns kvar ser de nya inslagen med garnlasso och flera olika former ut att kunna utgöra mycket variation. På samma linje går även det nya Donkey Kong Country Returns som utvecklas av Retro Studios (Metroid Prime) och ser fantastiskt kul ut även det. Mycket av det som gjorde originalet Donkey Kong Country till Super Nintendo verkar bibehållas och det handlar om 2D-plattformande i färgglad skrud med lekfulla inslag. Framförallt scenen där Donkey och Diddy springer med en solnedgång i bakgrunden är visuellt väldigt attraktivt. Båda spelen släpps dessutom i år, vilket för en otålig pöjk som mg givetvis alltid är lika trevligt att höra.

Sist ut bland återseendena från Nintendo har vi den ständigt efterfrågade (åtminstone från mig och mina vänner) Pit i Kid Icarus. Det är på Nintendos nya bärbara (mer information om denna i slutet av inlägget) 3DS som Pit gör sin återkomst i Kid Icarus Uprising och det blir tredjepersonsaction med stöd för glasögonlös 3D. Grafiken påminner mycket om den vi ser idag på Wii och det talar gott för Nintendo 3DS kapacitet att leverera snygga spel i bärbart format. Att det dessutom ska tillämpas spelmoment som underlättas av 3D-tekniken, genom att se projektiler och liknande bättre i förhållande till Pit och lättare kunna avgöra avståndsförhållanden till dessa, gör mig för första gången någonsin lite intresserad av spel i 3D. Förhoppningsvis är spelet dessutom sina rötter troget och inte bara blir ett generiskt tredjepersonsactionspel utan ett kärt återseende av den flygande pojkvaskern.

Sist men inte minst pratade man mycket om Nintendo 3DS. 3D utan glasögon är ett attraktivt koncept i sig men tillsammans med kraftigare hårdvara, större övre skärm, analog styrsak samt gyrosensor och rörelsesensor verkar maskinen sannerligen bli en värdig regelrätt uppföljare till Nintendos dubbelskärmare. Alla dessa nya inslag ger maskinen en flexibilitet att i princip kunna presentera vilken spelupplevelse som helst i bärbart format, och det ska mycket till från Sonys sida för att kunna ta igen mark mot Nintendo i det här läget. I spelväg nämndes även många stora namn så som Nintendogs + cats, nytt Kingdom Hearts, nytt Resident Evil och nytt Metal Gear till maskinen.

Med hjälp av ett reglage ska man kunna ställa in djupet på 3Dn, och även stänga av den helt. Ett välkommet inslag för en 3D-skeptiker som mig.

Nintendo avslutar sin presskonferens med en komisk konceptvideo som ska symbolisera hur Nintendo 3DS kommer att fungera och det är med ett ganska stort leende som jag lämnar Reggie, Iwata och Miyamoto bakom mig. Det var ett tag sen sist, men jag är nu på allvar sugen på att damma av min Wii och spela massvis med spel på den, och jag kan inte vänta på att få lägga vantarna på en Nintendo 3DS. Nintendos presskonferens var långt ifrån perfekt, vare sig i utförande eller innehåll, men det var ett upplyft jämfört med tidigare år som heter duga. Den var ändå lite episk, som Nintendo själva säkert skulle beskriva det.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar to “E3 2010: Nintendos fanservice”

  1. E3 2010: Sonys mellanmjölk « Ett glas juice Says:

    […] Ett glas juice En blogg om lite allt möjligt, men mest spel, av Andreas Berg « E3 2010: Nintendos fanservice […]

  2. Rickard Olsson Says:

    Tyckte konferensen var helt bedrövligt dålig, och Reggie lika pinsam som vanligt. De brädades bara av Sony när det kommer till uselhet i innehåll.

  3. Andreas Berg Says:

    När det kommer till presentation har Nintendo alltid varit väldigt tafatta om du frågar mig. Men innehållet från Nintendos sida tycker jag slår både Sony och Microsoft med hästlängder i år. Och det kommer från en av alla som tappat intresset för Wii sedan långt tillbaka.

Kommentera

