E3 2010: Microsofts TV-shopskonferens

Jag tycker mig känna igen det här. Efter presskonferensen sitter jag med en bitter eftersmak av förfalskad glädje och regnbågar. ”Tv-shopsvidrigt” skulle jag vilja beskriva det hela. Men ingen är väl egentligen förvånad, det är dit branschen drar och det är absolut inte bara Nintendo som spelar på de falska känslosträngarna. Men innan bitterheten började det, som det brukar, med en smäll. Flera stycken till och med.

Microsoft inledde sin presskonferens under E3 2010 med Call of Duty: Black Ops som presenterades med en maffig trailer för att följas upp av en live-demonstration direkt från spelet på scenen. Black Ops är skitig, rå action och det är både snyggt och intensivt. Demonstrationen på scenen börjar med en inledning tät på spänning där spelaren kryper genom en tunnel i Vietnam och blir överraskad av fiendesoldater. Detta lägre tempo byts sedan ut mot en eldstrid kring en helikopterplatta följt av en längre sekvens där spelaren tar kontroll över helikoptern och i ett arkadigt segment flyger runt och spränger skiten ur allt och alla. Det hela avslutas med att Don Mattick från Microsoft kommer ut på scenen och förklarar att alla add-ons och kartpaket till Call of Duty-spelen kommer att släppas först på Xbox 360 under 2010, 2011 och 2012. Ungefär som det redan ser ut idag med Modern Warfare 2 med andra ord.

Hideo Kojima är nästa man att stega in på scenen för att berätta mer om deras ”sword action game” Metal Gear Rising och lämnar över ordet till Shigenobu Matsuyama. Spelet ska kretsa kring den japanska termen Zan-datsu som översatt är en kombination av orden ”skära” och ”ta”. Vi får se en trailer där en stor svart robotliknande gubbe med en enorm kanon på armen letar efter Raiden. Jägaren blir dock snart den jagade när Raiden flyger in och skär den enorma besten i bitar för att sedan slita ut vad som påminner om en ryggrad och ser ut att suga åt sig energi från denne. Sedan demonstreras ett brutalt actionspel där man kan skära sönder i princip vad som helst, inklusive människor med blodigt resultat, och där man har full kontroll över hur man ska skära sönder allt detta. Det hela avslutas med ett klassiskt humoristiskt Kojima-inslag där Raiden skär upp en melon i fina portionsbitar. Spelet ser riktigt snyggt ut och kan mycket väl bli en imponerande actionhistoria.

Näste man från Microsoft att äntra scenen är Phil Spencer som förklarar att från och med nu är det enbart Xbox 360-exklusiva titlar som kommer att visas under presskonferensen (Call of Duty: Black Ops och Metal Gear Rising kommer båda till andra format). Och de river av de exklusiva titlarna med den tredje delen i Epics actionspäckade serie Gears of War när Cliff Bleszinski träder in på scenen och tillsammans med tre kollegor ska visa upp Gears of War 3s co-op-läge. Det är en episk scen där Marcus med kompani har blivit överfallna av Locust och redan tidigt sliter en Locust av armen från en Cog för att sedan spöa skiten ur honom med samma arm. De nya Lambents dyker upp i form av något Resident Evil-liknande där Locust muterar och får en mängd tentakler. Mest intressant var dock Lambent Berserker som inte bara rusar mot spelarna som Berserkern vi redan känner utan även hoppar runt och slänger bilar omkring sig. Det ser väldigt Gears ut, det ser än mer massivt och våldsamt ut och det kommer rocka när det släpps nästa år.

Hype-mannen själv Peter Molenyux dyker upp och gör sin sedvanliga smått överdrivna beskrivning av Fable-serien i allmänhet och tredje delen i synnerhet. En trailer visas där det deklareras att kungen av Albion är död och texten visar att det är dags för revolution i kungadömet. Påminner om ett något snyggare Fable 2, men mycket mer än så får man inte ut av uppvisningen.

Konferensen nästintill enda överraskning kommer i form av ett nytt samarbete mellan Microsoft och Crytek (Far Cry, Crysis). Genom en trailer som visar upp en gladiator som går genom ett fält av lik visas Cryteks logga och namnet Codename Kingdoms upp. Säger oss egentligen absolut ingenting mer än att Crytek ska göra spel exklusivt för Xbox 360, och det innehåller Gladiatorer och döda människor.

Näst på tur är inte alls förvånande Marcus Leto från Bungie som ska presentera Halo: Reach. Han inleder med att avslöja att Halo: Reach-betan med sina många miljoner spelare var den största någonsin, och sedan presenterar han in-game-klippet från Halo: Reach-kampanjen. Den mer grådassiga tonen som etablerades i ODST är kvar men med en lite skön blåaktig ton som gör att Reach ser betydligt snyggare ut. Vi får se Spartan-laget avancera mot en stor byggnad och dödar Covenants på vägen. Inga direkt banbrytande nyheter dyker upp förrän de väl inne i fortet hoppar in i en rymdfarkost och efter en vansinnigt snygg sekvens får se spelaren ta över kontrollen av skeppet ute i rymden. Med andra ord blir det galaktiska flygstrider i Halo: Reach. Gör inte mig nämnvärt mer sugen på Halo: Reach och det är nog egentligen bara flerspelardelen som lockar ordentligt för mig personligen.

Så här långt har konferensen varit Microsofts tidigare ganska lik. Inga direkta överraskningar men solida uppvisningar av deras största spel den närmaste tiden. Men här övergår hela tillställningen till ett Kinect-event, Microsofts nya storsatsning med kameran tidigare känd som Project Natal. Det som följer är en demonstration av hur Kinect kommer att fungera som kontroll för all ens underhållningsbehov i vardagsrummet. Genom att vinka en gång loggas man in och ytterligare en vinkning tar en till en helt kontroll-lös navigationsmeny där man hittar film, musik, tv och allt annat gott som amerikanerna har tillgång till på sin Xbox 360 idag.

De visar även upp röstkommandon där man ber sin Xbox att utföra olika saker. Kommandon som ”Xbox play music” sätter igång musik medan ”Xbox stop”, ”Xbox pause” och ”Xbox play” kan användas för att stanna, pausa eller spela upp filmer och musik. Det hela ser ut att fungera mer eller mindre felfritt och hela navigationssystemet är troligtvis något som kommer slå riktigt stort hos den teknikrädda publiken. Enda problemet är väl att majoriteten av godsakerna som man kan göra med en 360, bortsett från spel, inte är oss svenskar förunnat. Än, i alla fall.

Kameran som ska revolutionera Xbox 360:n. Utöver att läsa av bilder i 3D och ta emot röstkommandon följer den även personerna i bild automatiskt.

Det är inte bara Apple som tycker att videosamtal är framtiden och med Kinect kan man använda sin Xbox 360 för att prata med folk via andra Xbox 360-maskiner eller Windows Live Messenger. Medan man pratar med folk kan man dessutom tillsammans titta på film eller lyssna på musik, allt i samma gränssnitt, men hela idén framstår som extremt meningslös där mer än halva bilden av filmen tas upp av dig och din samtalspartner istället för att nyttja hela ytan till filmen.

Bland saker som är intressanta men inte lär dyka upp i Sverige kommer också nästa del av Xbox Live-utbudet i form av ett samarbete med ESPN. 3500 sportevent, både live och on demand, där de flesta är i HD kommer att finnas tillgängliga över Xbox Live och givetvis med Kinect-stöd. Utöver de vanliga kontrollerna som finns när man visar någon annan typ av video kan man dessutom välja vilket lag man hejar på, på röstkommando få en repris av senaste händelsen och få upp frågesportslekar under matcherna. Säkerligen väldigt spännande för sportintresserade amerikaner. För en sportanalfabet till svensk faller det dock lite platt då tjänsten dels är ganska ointressant för mig personligen och dessutom troligtvis aldrig dyker upp i Sverige.

ESPN på Xbox Live.

Sen är det dags för Kinect-spelen presenterade av glidiga Kuda Tsunoda. De som inte redan nu har tröttnat på de överspelande demonstrationerna av Kinects funktioner och den TV-shopskänsla som översvämmar konferensen lär inte gilla det som följer. Först ut är gulliga Kinectimals där en ung tjej leker med en tiger på skärmen genom att kalla på dess uppmärksamhet, klappa och ge kommandon, allt genom röst och rörelser. Det är sockersött och sliskigt, och lär gå hem ordentligt framförallt hos den yngre skaran av kvinnliga spelare. Kinect Sports är Wii Sports i HD, fast med lite andra grenar. Häcklöpning, fotboll (verkar mest vara en passningslek), bowling, spjutkast, längdhopp, pingis, boxning (som spontant ser lika uselt ut som Wii Sports boxning) och volleyboll. Allting påminner väldigt mycket om det som redan gjorts på Wii, och det finns väl egentligen ingen anledning till att tro att det är något mer.

Kinect Joyride är samma spel som visades upp förra E3, fast då utan Kinect-stödet, och är en kart-racer där man styr genom att hålla händerna i luften och styra bilen genom att vrida på händerna och kroppen. Genom att skjuta händerna framåt får man en boost och genom att göra vissa manövrar (som att hoppa runt 360 grader) gör man stunts. Personligen tycker jag att Mario Kart Wii känns oerhört konstigt att spela med en löst hängande ratt och plockar du bort den plastbiten också bör det kännas än mer onaturligt.

När personerna som ska demonstrera Kinect Adventures! kommer in är det första gången sedan Kinect dök upp på mässan som jag drar på smilbanden. ”Thank you Lorenzo Llamas” efter Tsunodas introduktion är första tecknet på självdistans sedan kameran äntrade scen. Kinect Adventures ser dessutom ut att vara lite småroligt där den ena grenen som visas upp består av akrobatiska försök att undvika hinder och samla poäng, medan det andra (där de två tjejerna som demonstrerar det borde sluta gå på uppåt-tjack) består av att manövrera en flotte genom alla möjliga hinder. Spelet verkar bygga mycket på tanken att man ska göra bort sig framför kameran och spelet fotar en till och med vid vissa tillfällen så att även man själv får se hemskheterna.

På tredjepartssidan är Ubisoft först ut med träningsspelet Your Shape: Fitness Evolved. Efter en lång demonstration där någon kändistränare dyker upp i äkta tv-shop-manér och visar hur man kan bli slim och slank av att träna med deras spel framstår det som en lite mer spejsad version av Wii Fit. Man själv representeras som en färgad energifigur och man ska följa rörelser från en tränare i flera olika träningsövningar, minispel och avkopplingssessioner. Ser ut att göra sig bra i formatet och kan mycket möjligt bli en konkurrent till Wii Fit. Personligen har jag nästan somnat vid det här laget.

Lite roligare verkar då MTV Games och Harmonix dansspel Dance Central. Genom att följa tydliga anvisningar på skärmen ska man utföra diverse dansrörelser. Om demonstrationen på scen var någon indikation på hur man kan utföra dessa i spelet så är det första gången det faktiskt ser ut som att man dansar på riktigt i ett dansspel. När sedan en mindre erfaren dansare får ta över blir det dock tydligt varför det här spelet kommer sälja; att skämma ut folk på festerna. En potentiell konkurrent till Singstar när det kommer till skämmighetsspel man plockar fram efter ett antal droppar alkohol.

Sist ut är två spel som kommer först nästa år (de tidigare ska alla släppas samtidigt som Kinect i höst). Först en kort trailer på ett Star Wars-spel från Lucasarts där man ska svinga ljussabel. Grafiska stilen påminner lite om den tecknade Clone Wars-serien och det råder ingen tvekan om att om spelet fungerar bra lär det bli en direkt succé bland framförallt yngre killar. Turn 10 visade även upp Forza Motorsport med Kinect, samma fåniga påhitt med att styra i luften som i Kinect Joyride används här och jag förstår verkligen inte hur det någonsin ska komma att kännas naturligt att spela ett bilspel utan någon form av fysisk kontakt för händerna. Dessutom är jag nyfiken på hur man egentligen gasar och bromsar i spelet.

Innan det är dags att säga adjö till Microsoft för detta året kommer konferensens tveklöst bästa nyhet i form av en ny, förminskad och tystare Xbox 360-modell som har inbyggd Wi-Fi och 250GB stor hårddisk. I glansig svart färg med en hårdare design än den förra påminner den mer om en pc än den tidigare 360:n, men överraskningen att den kommer att släppas redan nu i veckan i USA och i mitten av juli i Europa är en trevlig sådan. Personligen kan jag inte vänta på att få byta ut mitt sågverk till apparat som står och brummar nu.

Nya Xbox 360. Som om Alienware själva hade designat den, inte sant?

Har du läst så här långt lär det inte vara någon hemlighet vad jag tyckte om konferensen. Kinect visades upp utan att överraska eller visa några tecken på att ge något nytt till spelandet och det var enormt tunt på överraskningar. Om något visade Microsoft med enbart exklusiva titlar hur tunt det faktiskt ser ut på hardcore-sidan bland Microsofts exklusiva spel och utöver Gears of War 3 var det inte ett enda spel på konferensen som fick mig exalterad. Hela känslan med konferensen gav också en äcklig känsla av kommersialism och casual-flörtande som gjort att jag har haft väldigt svårt för Nintendos senare E3-konferenser. Det är väl bara att hoppas på att Sony inte fallit i tv-shops-träsket lika hårt också.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 svar to “E3 2010: Microsofts TV-shopskonferens”

  1. Gustav Says:

    Jag är lite orolig för att jag kommer bli halvbesviken på Sonys konferens också, mest pga att det inte är så fasligt många spel som intresserar mig på deras sida heller. Last Guardian och Infamous 2 är nog de enda som får mig att höja på ögonbrynen. Just nu är det multiplattformsspelen som lyser starkast med Bulletstorm längst fram i ledet.

  2. Anders Brunlöf Says:

    Damm, det var mycket text!

    Men jag fick också starka TV-Shops vibbar från MS konferens. Black Ops såg roligt ut, så även Dance Central.

    Men det jag undrar är hur man ska kunna kontrollera Raidens rörelser med Kinect. Svärdshuggen kommer ju med sig självt men hans gående/springande och hoppande då? Ska man göra det själv framför tv:n? Eller kommer det bli en rail-slascher?

  3. Andreas Berg Says:

    Gustav: Jag ser inte så mycket fram emot det Sony har att erbjuda heller, men jag har förhoppningar att i alla fall de har vett nog att komma med en schysst överraskning. Men bara Last Guardian och Little Big Planet 2 toppar nog Microsofts utbud redan där 😛

    Anders: Det blev lite ja -.- Tror att jag drar ner på längden ordentligt till Sonys och Nintendos PKs ^^ Ska jag vara ärlig missade jag helt att Metal Gear Rising ska ha Kinect-stöd, jag tog för givet att det var kontrollstyrt.

  4. Johan Eklund Says:

    Klart det blir en railslasher… Det är det enda sätt jag kan se hur de ska få det att praktiskt fungera att spela utan att spelaren efter tjugo minuter faller ihop av utmattning över att ståspringa, hoppa, vrida och vifta hektiskt på samma punkt. Det kommer utan tvekan att bli rakt korridorstänk, med hinder som ska undvikas eller forceras och som avbryts med svärdviftande mot rashmobs och bossar. Railtänk hela vägen är iaf det intryck trailern gav.

  5. Johan Eklund Says:

    Samma intryck fick jag av nya Star Wars-spelet också.

  6. E3 2010: Nintendos fanservice « Ett glas juice Says:

    […] Ett glas juice En blogg om lite allt möjligt, men mest spel, av Andreas Berg « E3 2010: Microsofts TV-shopskonferens […]

  7. Andreas Berg Says:

    Om det är som ni säger att Metal Gear Rising blir en railslasher är jag ungefär lika intresserad av det som av vilket rail-spel som helst. Inte alls, med andra ord.

  8. E3 2010: Sonys mellanmjölk « Ett glas juice Says:

    […] Microsoft fick mig att vilja spy och Nintendo överraskade med nostalgisk fanservice faller Sonys presskonferens för i år lite […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: