Äventyr i Azeroth: Projekt ekonomiskt oberoende

Det är säkert väldigt uppenbart för de som redan spelar World of Warcraft, men för utomstående betraktare kanske det inte riktigt framgår hur många olika sätt som man faktiskt kan spela spelet.  För att göra en lång historia kort handlar det för många spelare, mig inkluderat, om mycket mer än att springa runt och döda monster. Bland annat att i en levande och aktiv ekonomi försöka tjäna virtuella pengar.

Första gången jag fick upp ögonen på allvar för hela ekonomin som cirkulerar i World of Warcraft var strax innan vår Thailandsvistelse tidigare i år. Det slog mig att det finns mängder av sätt att faktiskt tjäna ordentligt med pengar i spelet, bara man la lite tanke och planering bakom. Mest uppenbart är att ”farma” saker i spelet. Med Mining som ett av sina yrken kan man lätt flyga omkring och samla på sig många olika sorters material för att sälja vidare till andra spelare. Men det har aldrig riktigt lockat, jag vill inte behöva spendera massvis tid i spelet på repetitiva sysslor om jag inte verkligen måste.

Alternativet är att spela auktionshus-spelet med en fokuserad och förhållandevis unik plan. Med hjälp av flera olika professions (de sekundära sysslorna som man i spelet använder för att göra utrustning, samla material och förbättra ens befintliga utrustning) på flera olika karaktärer är egentligen möjligheterna oändliga. Hemligheten är att hitta ett råmaterial som är billigare än slutprodukten, och att kränga dessa med viss frekvens på spelets auktionshus.

World of Warcrafts Auction House. Här säljer spelare saker till varandra med virtuell valuta.

Innan Thailandsvistelsen spelade jag AH-spelet med stor framgång och med nyfunna rikedomar satte jag på mig spenderarbyxorna och köpte alla möjliga saker. Bland annat en motorcykel till min flickvän. Nu är dock planen att inte falla för de stora siffrorna och inte spendera pengar på något annat än fler sätt att tjäna dem på. Jag vill nämligen nå ekonomiskt oberoende i World of Warcraft. Bli snuskigt rik helt enkelt. Varför? För det är ett kul projekt. Och min e-penis växer lite till.

Fotnot: Det finns faktiskt en lite mer nobel anledning också. Guldförsäljning för riktig valuta är något som influerar marknaden i spel som World of Warcraft och även om min lilla instats inte gör någon enorm påverkan så tar jag i alla fall bort lite valuta från marknaden. Och det är postivit, tycker jag.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

