Varför Ett Glas Juice?

Har varit dålig på sistone att lyssna på de podradio-avsnitt som ligger och väntar i Google Reader men av en händelse tänkte jag ta tag i det igen genom att lyssna på senaste avsnittet av Radio Speltorsk. Kul då att höra min blogg nämnas i avsnittet där Angelica Norgren (Xboxflickan) och Tobias Jensen (Spelklassiker Musik) gästar Andreas Ljungström (@farbroratlas) och Sebastian Magnusson (@lictor). Lite välriktad kritik mot bloggen och en fråga dök upp, så jag tänkte att några svar var på plats.

Vi börjar med det kanske mest uppenbara i den väldigt rättfärdigade frågan ”varför i helvete heter en (mestedals) spelinriktad blogg något så vansinnigt som Ett Glas Juice?”. Nu använde inte Andreas just de orden, men budskapet är klart. Varför Ett Glas Juice?

Det finns egentligen två stora anledningar till att bloggen heter som den gör. Först och främst var namnet egentligen aldrig ämnat för en blogg, det mest blev så, utan något annat, mycket större, som ligger i framtiden. Jag vet att jag har hintat mycket, under en lång tid, om kommande projekt. Men det ska inte dröja alltför länge till innan allting blir klarare. Innan dess nöjer jag mig med att poängtera att namnet kommer att dyka upp i ett annat sammanhang, och kanske vara _lite_ bättre anpassat i det forumet. Men faktiskt bara lite.

Namnet som sådant kom dock till under min tid som aktiv Counter-Strike-spelare. Det var ett försök att hitta något alldagligt som ändå var väldigt unikt. Och jag måste säga att jag inte sett någon annan nicka något liknande i något onlinespel. Jag varierade just ettglasjuice med andra frukostorienterade namn såsom enskivabröd, enkoppte, enkannakaffe och så vidare. Trots att jag inte spelar Counter-Strike alls längre, som gjordes klart i inlägget Mitt liv i spel: Flerspelarförbannelsen har namnet legat mig varmt om hjärtat och levt kvar i minnet för att återupplivas med denna bloggen.

Det korta svaret är med andra ”det blev så, det är unikt, live with it” men det finns _lite_ mer anledning till att den heter som den gör. Och om något så talar sökresultaten som hittar till min blogg ganska tydligt för att folk minns namnet. Och det är ju ändå viktigast.

Den andra kritiken riktades mot bloggens utseende och där namnet har en anledning och är något jag inte tänker ändra så är utseendet ett resultat av lathet. Men det _ska_ det bli ändring på. Jag sitter just nu med hjälp av Daniel Hedengrens (@tdhse) eminenta bok Smashing WordPress och lurar runt i php-kod och css-filer. Primärt för ett annat, större, projekt. Som vanligt när det gäller mig numera. Men ambitionen är att med mer WordPress-kunskap under huven helt göra om Ett Glas Juice också. Fram tills dess byter toppbilden från den spygröna tillbaka till den babyblåa igen. Yay!

Etiketter: , , , , , ,

4 svar to “Varför Ett Glas Juice?”

  1. Farbror Atlas Says:

    Härligt! Nu har jag full koll på hur det ligger till. 🙂

  2. Andreas Berg Says:

    Var på tiden att jag redda ut förvirringen kring namnet. Hur mycket det nu reds ut ovan är ju en annan fråga dock xP

  3. Linnea Nilsson Says:

    Jag gillar ettglasjuice. Lite förvirrande visst, men i sammanhanget väldigt enkelt att komma ihåg, och alla spelbloggar behöver inte innehålla ett konsol-namn eller något annat flashy som är enkelt att relatera till även om du inte spelar själv. För folk har redan snott de namnen! :3

    Så heja ettglasjuice! (räknas det som otrohet att jag sitter och avnjuter ettglasmjölk just nu förresten? :()

  4. Andreas Berg Says:

    Haha! Jag tror juice och mjölk kan leva i harmoni på frukostbordet ^_^

Kommentera

