Slutet

Det är nästan sex år sedan passagerarna på Flight 815 från Sydney till Los Angeles kraschade på ön. I och med början på tv-serien Lost fick jag, och säkerligen många med mig, upp ögonen för tv-serie-fenomenet på ett allt större plan än tidigare. I nästan sex år har jag följt Jack, Sawyer, Kate, Sayid, Hurley och alla andra överlevande på Lost-ön. Och nu är det slut. En viss tomhet infinner sig.

(inlägget innehåller små spoilers om serien Lost, inga konkreta detaljer avslöjas men en varning är ändå på sin plats)

Att säga att jag är fullständigt nöjd med Lost som serie skulle vara att ljuga. De ökända tempo- och kontinuitets-bristerna i framförallt andra och tredje säsongen fick många att sluta titta helt. Och även när säsong fyra började med deklarationen att det var ”början på slutet” och serien definitivt skulle sluta efter sex säsonger har personerna bakom serien haft svårt att få allting att hålla samman. De röda trådarna var så pass hoptrasslade att några knutar här och var blivit oundvikligt.

Men samtidigt kan man i efterhand klart tyda ett fokus. En viss linje av händelser och teorier som i slutändan inte är glasklara men ändå har ett starkt och tydligt samband. De allra flesta av de viktiga teorierna har, om inte definitiva svar, åtminstone resonliga alternativ på förklaringar. Och det svåra jobbet med att knyta ihop en sådan komplex handling fylld med mystik går inte att förneka. Det hade så lätt kunnat bli pannkaka av det hela.

Med facit i hand måste jag påstå att jag är nöjd med serien som helhet. Slutet har klart sina brister när det kommer till handling och utförande, men det sättet som man valt att avsluta allt känns inte bara som en hyllning till serien. Utan även till alla vi som följt serien under alla åren. Jag är både rörd och ledsen över att inte längre kunna se Lost. Men det är en känsla som ändå tillför en viss tillfredsställelse.

Det är slut. Men jag minns serien som något spännande, vackert och intressant. Och det är jag tacksam för.


Etiketter: , ,

Kommentera

