Halo: Reach beta dag 9, 10 & 11

Spelläget Invasion släpptes lös i Halo: Reach-betan och är det första alltigenom _nya_ spelläget. Det är Spartans vs Elites i en kamp utspelad över tre faser. Och det är fantastiskt kul.

I grund och botten handlar det om ett attack/defend-speltyp där det ena laget försvarar och det andra laget attackerar. På kartan Boneyard är det Spartans som ska hålla fortet medan Elites försöker erövra vissa punkter för att ta sig till nästa fas. I första och andra fasen handlar det om att ta över stationer genom att vistas inom en viss radie under en specifik tid, när någon av de två baserna blivit övertagna går spelomgången över till nästa fas för att i tredje avslutas med ett CTF-liknande moment där ett objekt ska tas och lämnas av utanför Spartans bas.

Alla dessa faser har samma tidsbegränsning och om Spartans lyckas hålla borta Elites till tiden går ut har de vunnit matchen. Tar Elites över någon av baserna i fas ett och två går dock omgången över i nästa fas och klockan ställs återigen tillbaka från ursprungstiden. De olika load-outs (vilka vapen och armor abilities man använder) man har påverkas dessutom av vilken fas man ingår i vilket gör att spelet utvecklas naturligt och blir som allra mest frenetiskt i sista fasen där fyra stycken load-outs finns tillgängliga.

Spelläget Invasion är barnsligt kul och sätter stort prov på samarbete dels inom lagen om sex spelare men även inom de små grupperna i laget om två och två. Om du dör kan du komma tillbaka i striden precis vid din tillförordnade lagkamrat i dessa duos, förutsatt att denne befinner sig ur stridens hetta under några sekunder. Trots de vitt skilda målen för vardera sida är spelläget dessutom väldigt balanserat och det är tveklöst möjligt för varje match att gå åt vilket håll som helst. Vilket givetvis kan frustrera försvararna om de som attackerar precis lyckas ta en bas i fas 1 med bara några sekunder till godo för att sedan vinna matchen.

Men det känns kul med ett spelläge uppdelat i etapper. Det är aldrig fullständigt hopplöst att vinna förrän i värsta fall de sista sekunderna av en fas, och lyckas man på attacken ta sig till nästa fas är läget nära intill nollställt och hoppet finns där igen. Det ger dessutom en underskön adrenalinkick att stå på försvaret med en bas nere på bara några få sekunder och lyckas hålla tillbaka anfallet till sista sekunden på klockan har tickat ner.

Invasion lär tveklöst bli ett av de spellägen som rullar varmast när Halo: Reach släpps i höst. Men innan dess ska det nog bli några fler matcher i betan också!

Resultat från dag 9, 10 & 11:

  • Invasion på Boneyard. Första matchen i spelläget Invasion blir som attackerande Elite. Det börjar lite förvirrat. ”Vad ska jag göra?” ”Behöver vi ta över båda punkterna?” ”Varför blir jag ihjälskjuten innan jag hunnit ta mer än några steg från spawn-platsen?”. Men övergår ganska snart till ett smidigt lagspel från vår sida. Min partner och jag smyger in och avlivar de vaktande spartanerna under första fasen för att ta över en punkt. I andra fasen blir det mer rättfram eldstrid som vi lyckas vinna och tar oss in i fas tre. Där det slutligen är jag och min partner som plockar upp föremålet och efter att min partner blivit sprängd i bitar tar jag den sista biten till avlämningsplatsen. Resultatet blev 3-0. Men ärligt talat har jag inte förstått helt hur poängräkningen fungerar i spelläget.
  • Invasion på Boneyard. Andra matchen blir istället på försvaret som Spartan. Vi lyckas hålla tillbaka motståndarna bra i första fasen men trycket blir lite för stort när klockan har tickat ner under sista minuten. I andra fasen håller vi dock helt tätt. Utan större problem vinner vi matchen och resultatet blir 2-1.
  • Invasion på Boneyard. Den tredje och sista matchen i Invasion (hittills) blir också den klart jämnaste. På försvaret som Spartan igen lyckas vi hålla tillbaka attacken riktigt bra under de första minuterna men sen börjar anfallarna ta några sekunder här och några sekunder där på punkten att erövra. Med lagom marginal tar de sig vidare till fas två men jag känner att vi nog ändå har övertaget i striden. I andra fasen blir det en lång och plågsam strid mot klockan. Jag positionerar mig vid den vänstra erövringspunkten och får efter ett stund tag i Elites underbara målsökande missilkastare och lyckas på egen hand hålla tillbaka tre vågor av attacker mot den platsen. Med hjälp av en tank tar de dock död på mig och lyckas när det är 10 sekunder kvar ta över punkten och avancera till fas tre. Här är det dock ingen frågan om saken längre. Efter en misslyckad attack av två elites med svärd, där de flyttade föremålet bara en liten bit närmare utgången från dess rum, tar jag och min lagkamrat svärden i händerna och försvarare objektet utan några som helst problem. Många Elites hinner stupa under min klinga innan vi kan titulera oss som vinnare med 3-2 som slutpoäng.
Etiketter: , , , , ,

Kommentera

