Fokuserat spelande

Bildkälla

Att spela många spel är något jag alltid trivts med. Många olika spel. Det var ett av mina största argument till att jag inte började spelade World of Warcraft förrän i maj 2007. ”Jag hinner inte spela ett MMO samtidigt som jag spelar massvis andra spel”. En tes som senare bevisades när jag började spela WoW aktivt och spelade färre och färre spel. Men det finns en nackdel med detta lösaktiga hoppande från spel till spel, något som inte allra minst blev uppenbart under mitt begagnade-pc-spels-köpar-vansinne.

Så därför försöker jag hitta en gyllene medelväg. Jag kallar det ”fokuserat spelande”.

I grund och botten är det här inte någonting nytt eller revolutionerande. Inte det minsta faktiskt. Jag vet att väldigt många redan tillämpar denna metod att spela spel. Inte allra minst de som inte har råd eller möjlighet att införskaffa väldigt många spel. Vad det hela går ut på är att inte vara för velig i sina spelval. Att inte för varje ny kväll som kommer påbörja något nytt. Och att inte släppa ett spel bara för att något annat lockande hamnar på ens radar.

Dragon Age: Origins - ett offer för "ofokuserat spelande".

Att fokusera på några spel åt gången, helt enkelt, och att känna mig klar med ett av dessa innan jag ger mig på något nytt.

Resultat, hoppas jag, kommer bli att jag:

  • Klarar fler spel.
  • Köper färre spel.
  • Njuter mer av spelen jag spelar.

Mitt fokuserade spelande har redan påbörjats i form av att jag tog tag i Grand Theft Auto IV och klarade det till slut. En sidnot (liten SPOILER-varning för de som inte vill veta något om slutet av GTA IV, hoppa till nästa stycke). Det var ett spännande slut på spelet trots att sista uppdraget var överjävligt, men varför var det så _extremt_ liten påverkan av alla de valen man gjorde under spelets gång? Utan att avslöja för mycket så var det i princip bara ett beslut som faktiskt hade någon väsentlig påverkan på spelet. Tråkigt tycker jag.

Jag fick till slut veta hur Niko Bellics historia slutar.

Jag tog dessutom tag i de fantastiska Tales of Monkey Island-episoderna och klarade dessa i slutet av förra veckan. Mer intryck från de spelen kommer i ett blogginlägg så fort jag blir sugen på att skriva mer om det. Och mitt fokuserade spelande har dessutom gett upphov till en mängd blogginlägg om Halo: Reach-betan.

I slutändan hoppas jag att detta kommer öka min uppskattning för de spel jag spelar, och inte minst få ett slut på alla dessa ”jag har börjat spela det men inte klarat det ännu”-uttalanden som jag ständigt gör om spel som diskuteras.

Etiketter: , , ,

2 svar to “Fokuserat spelande”

  1. Farbror Atlas Says:

    Känner igen det där beteendet. Spelar ibland 5 spel åt gången. Har hjälpt mig en del att sätta upp mål. Den här veckan ska jag tex ta mig igenom resten av Lunar: Silver Star Harmony så jag kan lägga full fokus på Alan Wake när det släpps osv. Jag ger alltid lite utrymme för kortare indiespel men försöker (med varierat resultat) planera mitt spelande bättre.

  2. Andreas Berg Says:

    Misstänkte att jag inte var helt ensam ^^ Som spelskribent framförallt blir man ganska snabbt van vid att spela nya saker hela tiden och sällan lägga mycket tid på att spela spelen mer när man spelat ”recensionsmycket”. Sen jag slutade på Gameplayer har det dock nästan blivit värre än det var då, många spel jag inte ens spelar tillräckligt för att ge ett värdigt omdöme 😛

    Men något åt ditt håll är nog vad jag strävar efter också. Bestämma mig för att ”denna vecka klarar jag det här” eller ”de här två spelen ska jag ha klarat innan jag ger mig på något annat tidskrävande”.

Kommentera

