Kan man sluta World of Warcraft?

Det här är nog ett ämne jag kommer återkomma till. Att spela, eller att någon gång aktivt ha spelat, World of Warcraft gör att man hela tiden har med spelet i balansen i den ena vågskålen. Vågen som avgör var man lägger sin fritid; sin värdefulla och alltför begränsade tid att göra precis vad man vill. Spelar man World of Warcraft aktivt, vilket om du frågar mig är dessvärre det _enda_ sättet att njuta av spelet, måste man göra uppoffringar från annat. Valet för mig har alltid varit om jag vill spendera mycket tid med en sak, World of Warcraft, eller om jag vill fördela den tiden till flera andra saker.

Efter min Thailands-vistelse kom jag hem och stod inför ett val; förnya eller inte förnya?  Att ha varit borta från spelet i sex veckor gav mig en öppning jag tidigare inte känt att jag haft. I egenskap av Guild Master för vårt Guild Viri Fortuitus (den grupp människor man spenderar mest tid med i spelet) har man ett ansvar att alltid vara närvarande, att alltid göra sitt bästa för alla Guild-medlemmars trivsel. Resultatet blir att jag trots tidigare önskan om att sluta eller ta en paus från spelet alltid känt ett krav att fortfarande vara närvarande även om jag själv inte egentligen vill spela. Tidsaspekten tas alltså ut ur ekvationen, eftersom jag inte kan sluta spendera tid i spelet även om jag inte själv aktivt spelar.

Det är inte bara att spela WoW man saknar, utan även guildkamraterna.

Så när vi kom hem från Thailand befann jag mig i en situation där folket i guildet klarat sig bra under sex veckor, utan min närvaro. Samtidigt visste jag redan sedan tidigare att jag skulle behöva spendera mycket tid med projekt så snart jag väl var hemma, tid som slukas fort om man spelar World of Warcraft. Det blev alltså min öppning, ”ursäkten” att jag inte har tid att börja spela igen fungerade bättre när det inte var så att jag lämnade, utan bara valde att inte återvända. I och med att Linnea fortfarande spelar och vi delat Guildmaster-ansvaret tidigare var det logiskt att ge henne den positionen själv istället. Jag var och är fri från det direkta ansvaret. Allt är frid och fröjd. Eller?

Problemet som sådant är att jag inte _vill_ sluta spela World of Warcraft. Jag sitter fortfarande och läser dagsfärska nyheter om förändringar i spelet och önskar från stund till stund att jag kunde logga in en timme och spela. I en perfekt värld skulle jag känna att jag hade tid till att både spela World of Warcraft och göra allt det som jag nu istället hinner med. Men att hitta ett mellanting, där World of Warcraft bara tar upp en liten del av min tid, är oerhört svårt. Har man dessutom inte ett överflöd av pengar efter att ha spenderat allt i Thailand är det inte heller ekonomiskt försvarbart att spendera 150 kronor i månaden på ett spel man egentligen inte spelar speciellt mycket.

Vad jag dock vet är att jag kommer återvända. Troligtvis ganska snart i och med att jag ännu inte har kunnat logga in och överföra mina Guildmaster-rättigheter till Linnea. Men frågan är om jag borde bara logga in och göra det som göras ska eller om jag ska passa på att spela för den tiden jag ändå måste betala. Jag vill ju tro att jag kan tycka att det räcker med en kväll i veckan, och låta det vara så. När Cataclysm-expansionen släpps vill jag tveklöst spela igen ändå, och om det ska fungera då som nu måste jag hitta en gyllene medelväg.

För jag tror inte att det går att sluta World of Warcraft. Inte helt. Inte för mig.

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Kan man sluta World of Warcraft?”

  1. lucas Says:

    det går inte att sluta spela wow tror jag det är så grymt som en perfekt värld men det kostar det blir dyrt sen efter ett år typ

  2. lucas Says:

    det är typ det grymaste spelet som finns

Kommentera

