Thailand i reflektion: Maten

Bildkälla

Vissa åker på semester för att sola och bada. Andra för att uppleva spänning och äventyr. Och så har vi de som åker bara för att komma bort från vardagen. Alla har vi olika huvudmål med semester och resor. För mig, i Thailand, var det tveklöst maten.

Om jag skulle tvingas välja ett kulinariskt ursprung som är det enda jag skulle få äta mat från i all evighet skulle jag få enorm beslutsångest och troligtvis falla samman av sorgen att aldrig mer få äta några av mina favoriträtter. Men skulle jag överleva pärsen finns en stor chans att valet skulle bli thailändskt. Det är något med thailändsk matlagning som får mina smaklökar att dansa samba tills katten ligger och sover och råttorna dansar på bordet.

Griskött på thailändska är Moo. Lite ironiskt, tycker jag.

Att då ha obegränsad möjlighet att äta thailändska maträtter i sex veckor, dessutom till nästan inga pengar alls, var en av de stora anledningarna till att jag såg fram emot min Thailands-vistelse. Väl på plats blev det även klart att inte bara själva maten är av spännande kultur utan även godis, snacks och andra småsaker som pryder de extremt många 7-eleven-butikerna runtom i landet. Vi hittar vansinnigt söta bröd (majoriteten av allt bröd i Thailand är vitare än vitast och därmed sockerbomber) fyllda med allt från vaniljsås till bönröror och snacks gjorda av, och smaksatta med, all världens djur från havet. Till och med pringles fanns smaksatt med sjögräs och räkor. Samt en smak med blåbär och hasselnöt, som faktiskt visade sig vara rätt gott; mer som sötsak än snacks dock.

Varför salt, peppar eller chili när man kan krydda chips med bär och nötter?

Bildkälla

Ett annat lustigt fenomen är thailändarnas vilja att stoppa in allt möjligt konstigt i drycker och sötsaker. Att hitta femton olika varianter av drycker med små gelemaskar av olika smak i är inte ovanligt, men fruktansvärt vidrigt om du frågar mig. Dessutom är majs mer av godis än ingrediens i mat och det finns mängder av godis och glassar som innehåller hela faktiska majskorn. Själv provade jag en isglass med blåbärssmak med majskorn i. God isglass, vansinnig kombination med majsen är mitt utlåtande. När det gäller drycker finns dessutom en hel uppsjö av läskedrycker och iste att tillgå där illgrön, tokröd och lila fanta är något som känns både absurt och spännande för oss som är vana vid lite mindre kulörta drycker. Och de smakar precis lika giftigt sött som färgerna ser ut att signalera.

Ninja Crepes (eller Ninja Restuarant) finns vid Chaweng Beach på Koh Samui. Är du där rekommenderas ett besök; billigt och vansinnigt gott.

Bildkälla

När det kommer till klassisk thailändsk matlagning är det inte så mycket konstigheter men desto mer fantastiska rätter att prova. Favoriten för mig under vistelsen var Paneng, en typ av curry som inte är riktigt så stark som de flesta andra curry-rätterna har en tendens att vara, som åts på favorit-restaurangen Ninja Crepes. En Ninja Crepe är för övrigt en pannkaka med kletigt ris, kokosmjölk och mango, något som smakar ungefär som söt risgrynsgröt med mango och mandelbeskvier. Mycket gott. Till maten kan oftast avnjutas isblandad fruktjuice av valfri sort (ananas, mango, kiwi, melon) och med tanke på hur oerhört söta och goda frukterna i Thailand är blir det också ett mycket gott tillskott till maten.

I slutändan måste jag erkänna att jag blev lite småtrött på ris och nudlar (framförallt ris som var det jag åt tveklöst mest till rätterna) och den oerhörda styrka som många curry-rätter bjuder på begränsar valmöjligheterna en aning för de som inte uppskattar väldigt stark mat. Men om man tröttnar på den extremt billiga (från 20 kronor för en hel lunch-portion) och goda thailändska maten finns McDonalds och mängder av andra amerikanska snabbmatsställen i alla större städer. Och visst var det en upplevelse i sig att trycka i sig en dubbel big mac och en trippel cheeseburgare mellan varven.

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

