Nintendo 3DS – Nästa stora bärbara eller Virtual Boy 2?

Just nu buzzar spelinternet frenetiskt om Nintendos lilla utannonserande av nästa steg i deras bärbara konsolkollektion. Ett pressmeddelande som egentligen inte säger oss mycket alls, men samtidigt säger så mycket, avslöjade att Nintendo 3DS blir nästa bärbara maskin från Nintendo och kommer ha stöd för 3D. Knappt något att höja ögonbrynen åt om det inte vore för tillägget att det inte kommer kräva några löjliga glasögon.

Låt oss spekulera!

Det är fortfarande med viss skepsis som jag börja bena i hur Nintendo 3DS kan komma att nyttja den senaste flugan i teknikvärlden; 3D. För mig är hela 3D-hysterin ungefär lika intressant som Virtual Reality var på 80/90-talet. Med den stora skillnaden att mängder av stora företag faktiskt pumpar in massvis pengar för att göra verklighet av det hela, något som vi redan fått bevis på genom bland annat 3D-bio och tv-apparater. Det största problemet jag har med 3D-tekniken är glasögonen, för i min värld är 3D inte tillräckligt häpnadsväckande i sig för att motivera kravet på ett extra onödigt bökigt tillbehör.

3D-filmens primära flaggbärare.

Och på samma sätt som 3D är nästan lika floppartat som den gångna tidens Virtual Reality-drömmar känns Nintendo 3DS spontant som att det skulle kunna bli motsvarigheten till den tidens Virtual Boy; Nintendos oförglömliga svarta får. Men så tar jag ett steg tillbaka för att få lite perspektiv och inser potentialen i att använda 3D-tekniken, och då speciellt om man plockar bort kravet med ett extra tillbehör utöver maskinen. En populär teori om hur det kan tänkas fungera kommer ifrån ett DSi-spel, som använder sig av en kombination av kamera och ”head-tracking” för att simulera effekten av ett tredimensionellt perspektiv.

Visst känns det lite spännande ändå? Med mer kraft under huven och ny teknik som mycket väl skulle kunna komma att revolutionera bärbart spelande på samma sätt som tryckkänsliga skärmar gjorde med första DS. Fast jag kan inte släppa skepsisen helt. Vi snackar ju ändå om företaget som hoppade på Virtual Reality-tåget och tokfloppade med Virtual Boy. Inga miljoner sålda Nintendo DS kan ändra på det faktumet. (ja, jag är långsint).

Lite allmän info om det lilla vi vet om Nintendo 3DS hittar ni här.

Etiketter: , ,

Ett svar to “Nintendo 3DS – Nästa stora bärbara eller Virtual Boy 2?”

  1. Pling Says:

    Jag håller helt med dig, när jag såg videon tänkte jag hmm ganska coolt men…

Kommentera

