Om tv-spel vore verklighet: Customize Character

Hur skulle jag se ut med längre hår? Eller rakat? Bredare näsa? Större öron? Mindre mage? (Nästan) alla har sina tveksamheter kring sitt utseende. Någon detalj som man kanske skulle vilja ändra, eller åtminstone är nyfiken på att se hur det skulle passa i det hela. Vissa går ju så långt att de lägger sig under skalpellen i syfte att ta ett litet steg närmare perfektion. Alla plastikkirurger skulle dock få gå i förtidspension om vi istället gavs en Customize Character-funktion från spelens värld.

Egentligen finns ju redan möjligheten att skräddarsy sitt utseende i princip hur som helst redan där. Den stora skillnaden är att vissa förändringar tar extremt lång tid (eller arbete) medan andra är mer eller mindre oåterkalleliga. Beslutar du dig för att skära bort halva näsan lämnas du inte många möjligheter att återfå din potatis- eller grisnäsa om du så skulle önska.

Verklighetens customize character har inte alltid önskad effekt.

Customize Character (och för att förtydliga tänker jag enbart på själva utseende-aspekten, inga förändringar av ens egenskaper i övrigt) skulle närmare bestämt ha två primära funktioner. Dels har vi möjligheten att förhandsgranska ändringar innan vi genomför dem och därmed förmågan att pilla fram det utseende som man själv önskar i detalj. Dessutom skulle man då ha möjlighet att återkalla förändringarna, gå tillbaka och göra nya, och därmed få möjligheten att prova fullständigt nya utseenden utan att vara fast i sitt beslut.

Det blir en typ av extrem kroppsmodifikation. Piercing och tatuering för att uttrycka sig skulle hamna i skuggan av förmågan att välja det utseende som fullständigt reflekterar dig som person. Men då snubblar vi över ett av de första och största problemen, vi kallar det MSN-nick-problemet. Om vi släpper lös Costumize Character-funktionen utan några begränsningar alls innebär det att vännen du känt sedan du var liten en dag helt plötsligt möter upp dig i form av en hund. För att han eller hon kände att det var den avatar som bäst representerar denne som person. Det skulle bli svårt att hålla koll på vem som egentligen är vem, tuppen du tidigare kallade pappa kanske imorgon ser mer ut som en glasstrut. Ytterst förvirrande.

Om du inte döper dina kontakter i Live Messenger (f.d. MSN) kan det bli yterst förvirrande att veta vem som är vem.

Även om vi går in och lägger in begränsningen att inga förändringar får ske utanför det som kan anses som ”mänskligt utseende”, inga morrhår eller granit som hud med andra ord, skulle förvirringen vara total. En väldigt könsrollsförvirrad individ skulle med lätthet kunna leva veckorna som kvinna och helgerna som man. Eller tvärtom. Vi får nog lägga in en spärr i alla fall. Något som gör att man måste väga besluten någorlunda i alla fall. Vi tillämpar Xbox Lives, och många därmed, system för namnändring. En kostnad.

Ju större förändring desto större kostnad skulle effektivt göra att de mer extrema makeover-valen inte kan göras med lika stor frekvens, åtminstone inte för de med en väsentligt begränsad ekonomi (Bill Gates skulle nog fortfarande kunna leva livet som storörad hermafrodit med fylliga läppar på helgerna om han så skulle vilja). Vi skulle hamna i ett läge där Costumize Character i princip är plastikkirurgi fast utan några risker eller oåterkalleliga procedurer. Och med möjligheten att förhandsgranska hela proceduren, se exakt hur det kommer att se ut när man väl klickat ”Confirm Changes”.

Hip hairdo? Men passar den för mig?

Personligen vet jag inte riktigt vad jag skulle använda verktyget till. Eller jo, en sak skulle jag vilja göra. Prova frisyrer. Mängder av frisyrer. Se vad jag skulle passa bra i, och veta med all säkerhet till hundra procent att frisyren jag får är som jag tänkt mig att den ska se ut. Jag har nämligen något av en fobi att gå till frisören. En rädsla för att jag ska gå därifrån och känna mig redigt missnöjd. Dessutom har mitt redan tunna hår på äldre dar blivit allt tunnare, och förr eller senare är det nog trimmern som får agera frisör framöver. Det skulle var spännande att få se exakt hur jag skulle se ut i kortkortkort. För ärligt talat skrämmer tanken skiten ur mig att om jag snaggar bort det hår jag har, så kanske jag ser ut som ett levande ollon. Eller värre.

När det gäller mitt fysiska utseende i övrigt är jag väl långt ifrån komplett nöjd. Men jag skulle nog inte vilja ändra något ändå. Sättet jag ser ut är ju trots allt en del av mig själv, något som representerar mig som person. Och det vill jag nog inte ändra på, hur enkelt eller smärtfritt det än må vara.

Om tv-spel vore verklighet är en bloggserie som säger ”tänk om tv-spel vore verklighet”. Varje fredag publiceras ett nytt inlägg i serien där fenomen från spelvärlden tillämpas på verkligheten och jag försöker reda ut hur detta skulle påverka mig och min omgivning.

Etiketter: ,

2 svar to “Om tv-spel vore verklighet: Customize Character”

  1. Linnea Nilsson Says:

    Jag är en enorm customize-nerd, så att ha customize character IRL skulle vara både underbart och horribelt. Tänk den tid det skulle ta för alla att göra sig redo på morgonen, när man inte bara ska tänka ut klädsel och smink om man är kvinna, då skulle man även behövt tänka ut kroppsform, ögonfärg, hårfärg och frisyr osv, för varje dag man har råd att byta ut något man tröttnat på.

    Läskig tanke, helt klart, men vissa som gått under kniven och fått tvivelaktiga resultat skulle nog gladeligen haft customize character som ett alternativ istället.

    Dessutom skulle nog du vara en av få människor som skulle se obotligt söt ut som ett ollon. Även om vi kör snaggat före rakat, det har du lovat mig!

  2. Om tv-spel vore verklighet: Sammanfatting omgång 1 « Ett glas juice Says:

    […] Om tv-spel vore verklighet: Customize Character […]

Kommentera

