Om tv-spel vore verklighet: Rested XP

På sätt och vis består livet redan av XP; erfarenhetspoäng. Vi lär oss av våra erfarenheter och blir mer kunniga, begåvade eller på annat sätt bättre som människor. Vi levelar. Något vi dock saknar är ett fenomen som förekommer i MMO-världen; nämligen rested XP.

Vi tar World of Warcraft som exempel. Om du inte spelar med en karaktär ett tag kommer denna samla på sig en viss mängd rested XP. Hur mycket styrs av längden på inaktiviteten. Denna rested XP erhålls sedan i form av dubbla erfarenhetspoäng rån alla monster man dödar, ända tills man har slut på rested XP.

I WoW är det lättare att komma ikapp aktiva kompisar med hjälp av rested XP.

Hur skulle detta då tillämpas i verkligheten? Alla sysselsättningar som inte innebär att att man blir en väsentlig erfaranhet rikare skulle såklart bidra till ens rested XP. Med andra ord skulle sömn, strötittande på tv, slösurfande och annan typ av slappande generera en samlad buffert med extra erfarenhetspoäng. För att summera; desto mindre du gör ju mer rested XP samlar du på dig.

För att ens reflektera över den positiva effekt som detta skulle kunna föra med sig krävs det att man i åtminstonenågot avseende är en slacker. Soffpotatis. Slöfock. Latmask. En slapp jävel. För en ”vanlig” Svensson innebär det ju bara att man under sina 7-9 timmars sömn och stunderna framför Let’s Dance och På Spåret skulle samla på sig en viss mån rested XP. Inget som skulle drastiskt förändra ens tillvaro.

Mycket rested XP tillgodo indeed.

För mig, och världens alla slackers med mig, skulle det dock kunna ha drastiska konsekvenser. Att slösurfa en timme extra eller ta ”en lugn kväll” skulle kunna direkt effektivisera morgondagens pluggande, arbetsdag eller träningspass.

Jag tänker mig nämligen att den rested XP du har att tillgå fördubblar förtjänsten av utfört arbete. För varje sida av kurslitteraturen du lär dig kan du efteråt två. För varje recension du skriver producerar du två. Och för varje kilometer du springer får du förtjänsten av att ha sprungit två.

Rent praktiskt skulle nogg detta snarare utspelas i form av halverad tidsåtgång. Med rested XP läser man dubbelt så snabbt, jobbar dubbelt så fort och förbränner kalorier/bygger muskler med dubblad hastighet. Du har alltså igen din inaktivitet något genom fördubblad effektivitet när du är aktiv igen.

Med lite hjälp av tv-spelens magi skulle vi kanske alla känna oss träffade av den här boken.

Givetvis skulle ständig aktivitet fortfarande ge större resultat eftersom rested XP byggs upp långsammare än den förbrukas (att slappa en timme kanske skulle ge en rested XP som tillgodoräknar 15 minuter, eller liknande). Men vi som stundtals, ibland oftar än annars, söker ursäkter till att ta det lugnt skulle inte straffas lika hårt när verkligheten kommer ikapp. För när vi efter en tids slapp-dvala tar tag i våra saker skulle det ske med otrolig fart. Och känner jag mig själv rätt skulle jag nog aldrig jobba ikapp den rested XP jag samlat på mig.

Frågan är kanske om den vetskapen skulle stressa mig eller lugna ner mig. Känner jag fortfarande mig själv rätt skulle det nog bli det tidigare.

Om tv-spel vore verklighet är en bloggserie som säger ”tänk om tv-spel vore verklighet”. Varje fredag publiceras ett nytt inlägg i serien där fenomen från spelvärlden tillämpas på verkligheten och jag försöker reda ut hur detta skulle påverka mig och min omgivning.

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Om tv-spel vore verklighet: Rested XP”

  1. Om tv-spel vore verklighet: Sammanfatting omgång 1 « Ett glas juice Says:

    […] Om tv-spel vore verklighet: Rested XP […]

Kommentera

