Om tv-spel vore verklighet: Quick Save

Ett sådant enkelt sätt att lösa en herrans massa problem. Hur många gånger har du inte sagt till dig själv; ”tänk om jag kunde göra detta ogjort”. Att ha möjligheten att ta ett steg bakåt, och göra om, göra rätt. Genom att F5:a (eller F6 eller vad nu det specifika spelet har som Quick Save-knapp) sig genom livet kan en enkel F7 (eller kanske F8) ge dig möjlighet att rätta till sina misstag.

Om man när som helst skulle kunna spara ett avtryck i tiden, en stund i livet som man sparar, och närsomhelst kan återgå till. I spelens värld kommer det väl till pass inför en svår utmaning. Död? Ett enkelt knapptryck och du är tillbaka där du sparade och kan försöka igen. Utan konsekvenser. Utan nackdelar.

Gman behöver inga Quick Saves. Gordon Freeman däremot använder dem frekvent (åtminstone när jag kontrollerar honom).

Tänk dig sedan att du har den möjligheten i verkligheten. Att efter man råkat kalla sin älskade för ”tjock” eller spenderat hela sin spargris på företaget ”New Internet Boom Inc.com” kan gå tillbaka till ett tillfälle innan, möta samma situation och istället för ”tjock” säga ”söt” och istället för ”New Internet Boom Inc.com” väljer ”We Print Cash For You”.

I dagsläget vet jag inte om jag själv skulle känna ett större behov av en Quick Save- möjlighet i verkliga livet. Det finns givetvis tillfällen där jag önskar att jag agerat annorlunda, men man växer med sina misstag och med en Quick Save och Quick Load skulle man givetvis fortfarande begå misttagen, men utan konsekvenser som inte går att förändra finns det ingen direkt anledning att väga sina beslut.

Quick Load någon?

När jag var yngre dock kan jag minnas flera instanser där jag, vid det tillfället, önskat att jag kunde göra om och göra rätt. Som när man satt på krogen i flera timmar och pratade med den där söta tjejen för att först efter att hon smygit därifrån inser att man missade _alla_ signaler och i själva verkat dissat henne och inte tvärtom. Inget beslut som jag ångrar det minsta idag, utan snarare minns som en komisk fadäs, men som den kvällen kändes som att en Quick Load skulle ha suttit hur fint som helst.

Det är samtidigt väldigt oroväckande att tänka sig en värld där man, som sagt, aldrig behöver uppleva konekvenserna av sina illa valda handlingar mer än några sekunder innan man är tillbaka på ruta ett och kan åtgärda misstaget innan det sker.

Ett tillfälle där Quick Save stunderna innan inte skulle vara helt fel.

Att kunna spara ett specifikt och väldigt speciellt ögonblick för att uppleva det igen om man så vill är en mer lockande tanke. Risken är väl dock stor att man hinner tjata ut det och istället för ett kärt minne blir något man inte kan glömma även om man så skulle vilja.

När allting kommer omkring är det nog gott att vi inte har möjlighet att leva om tillfällen och val. Bara ansvaret av att vara medveten om att inga val är definitiva, och inga handlingar är skrivna i sten, skulle bli för mycket för mig personligen. Och troligtvis skulle det sluta med att jag precis som i spel som stödjer funktionen fokuserar mer på att hamra på F5 än att faktiskt spela spelet.

Om tv-spel vore verklighet är en bloggserie som säger ”tänk om tv-spel vore verklighet”. Varje fredag publiceras ett nytt inlägg i serien där fenomen från spelvärlden tillämpas på verkligheten och jag försöker reda ut hur detta skulle påverka mig och min omgivning.

Etiketter: ,

3 svar to “Om tv-spel vore verklighet: Quick Save”

  1. CrazyBest Says:

    Vem har inte drömt om att tv-spel kan vara en verklighet? 😉

  2. Andreas Berg Says:

    CrazyBeast: Vissa saker skulle onekligen vara smidiga att ha tillgång till i verkligheten, medan andra lite mer tveksamma. Locust skulle jag klara mig utan, quick-save skulle inte vara helt fel 😉

  3. Om tv-spel vore verklighet: Sammanfatting omgång 1 « Ett glas juice Says:

    […] Om tv-spel vore verklighet: Quick Save […]

Kommentera

