Mitt liv i spel: Den eftertraktade gråa lådan

När man önskar sig något, och jag menar verkligen önskar önskar önskar sig något, finns det inget annat av ens närliggande vikt i hela världen. Objektet av ens önskan är det enda som betyder _någonting_. Och kan man inte få det, skulle det vara slutet på alltings existens. En jul för många många år sedan var detta objekt en grå låda. En magisk grå låda.

Jag gick i andra klass på lågstadiet. Relativt ny in i skolgången men tillräckligt bevandrad för att ha snappat upp både det ena och det andra på skolgården. År 1991 var det en väldigt specifik pryl som det tisslades och tasslades om på Hagby-skolan. Det talades om spel med Disney-figurer, ormar som hoppar runt i fantastiska världar och om att spela spel på sin tv. Den lille pojken Andreas Berg kunde inte tänka sig att något annat i hela världen kunde vara så underbart som ett sådant härt Nintendo verkade.

Ett nintendo. Nintendot. Det lät så främmande. Så spännande.

Julen kommer, men trots att Nintendo låg högst på önskelistan hade mamma Berg förmedlat att det ”kanske är lite för dyrt med en sådan där Nintendo-maskin”. Men det där stora paketet som låg gömt i sovrummet. Som inte hade någon till-lapp på sig. Som inte låg under granen när julafton och klapputdelningen kom. Det var ett mystiskt paket som en åtta-årig grabb inte riktigt kunde lista ut vad det kunde innehålla. Att lägga ihop två och två var inte riktigt så enkelt som simpel matematik.

Men mycket riktigt var det en Nintendo Entertainment System, Nintendos 8-bitare, i paketet och lyckan var total. Tillsammans med ett Batman-spel var det den typen av julklapp som fick alla andra julklappar att sluta existera. Det här var prylen som skulle komma att sluka många timmar för den överlyckliga pojke som just fått sina vildaste drömmar förverkligade.

Batman till NES. Jag minns att jag kom till den här bossen. Jag minns också att jag dog på den här bossen. Många många gånger. Sån newb man var ^^

Det spelade ingen större roll att Batman var svårare än att trä ett rep genom ett nålöga. Jag var Batman och jag, åtminstone en av tio gånger, besegrade bovar som en riktig superhjälte. Skolgården blev till något helt annat när det eftertraktade som så många pratat om nu fanns i pojkens ägo. Nu kunde man LÅNA spel av andra, och spela dem själv, istället för att bara höra om alla fantastiska upplevelser som de andra fick ta del av.

Ett av spelen som lånades, och det som faktiskt var det första som verkligen fick mig att ha fantastiskt kul med min NES, var Snake Rattle n Roll. Till skillnad från Batman så gick det faktiskt nå någorlunda framgång och det hela var så magiskt underhållande att dagen när spelet skulle lämnas tillbaka kändes dyster som en begravning.

Snake Rattle n Roll. Inte det största spelet till NES, men klart ett av de roligaste.

Den gråa lådan kom senare att underhålla i många många år därefter. Spel som Star Tropics, Willow och givetvis stora klassiker som Super Mario Bros minns med nostalgisk eufori. Men den lille blivande Nintendo-fanboyen blomstrade inte ut i sin fanboyism fullt ut förrän många år senare. Spelintresset svalnade dock aldrig, men en annan typ av grå låda kom att skifta pojkens fokus. Och flamman kom att verkligen slå i lågor tack vare ett hemlånat arbetsinstrument från moderns arbetsplats. Och en mycket tveksam engelska-lektion.

Mitt liv i spel är en bloggserie om några av mina starkaste milstolpar i form av spelminnen. Varje måndag publiceras ett nytt inlägg i serien där ni får veta lite mer om mig och min spelhistoria.

Etiketter: , , , ,

3 svar to “Mitt liv i spel: Den eftertraktade gråa lådan”

  1. Alex Says:

    Ja saknar min gråa låda lite nu:(

  2. Andreas Berg Says:

    Jag saknar min också, adopterades bort till en kamrat lite halvt motvilligt (jag glömde ta tillbaks den efter lån och är tveksam om det fortfarande finns kvar :()

  3. xboxflickan Says:

    haha känner igen mig där! 🙂

Kommentera

