Om tv-spel vore verklighet: Achievements

Vi rivstartar bloggserien Om tv-spel vore verklighet med ett ämne som skulle kunna att komma förändra mitt liv lika drastiskt som det en gång förändrade mitt sätt att spela. Achievements är både satans påfund och en frälsning till spelandet på samma gång. Och på samma sätt skulle det kunna såväl hjälpa som fullkomligt stjälpa mitt liv om verkligheten bjöd på achievement-ding efter avklarade specifika mål.

Låt oss först fundera på följderna av att introducera achievements i verkliga livet. Jag tänker mig att man precis som på Xbox 360 eller i World of Warcraft får poäng för varje avklarat achievement. Jag tänker mig dock samtidigt att dessa poäng är _precis_ lika meningslösa som på 360 eller i WoW. Med andra ord enbart ett sätt att förlänga sin e-penis, eller irl-penis i det här fallet då. Så att genomföra achievements skulle inte ha någon annan betydelse än att stilla samlarmanin. Gotta catch em all. Den med flest achievements när man dör vinner. Och så vidare.

Antalet achievements man potentiellt skulle kunna uppnå i livet skulle troligtvis vara sinnesjukt många.

I vissa fall skulle detta kunna göra extremt stor nytta. Ta till exempel achievementen ”Hälsan kommer först – Lev sunt och hälsosamt i ett år”. En sådan achievement-ding skulle kännas extremt tillfredsställande och på något jäkligt skumt sätt känns det som att jag skulle vara extremt lockad att följa det, bara för att få det i print eller i form av en liten bubbla som poppar upp och avslöjar att jag varit väldigt duktig. Att faktiskt undvika sjukdomar och andra besvär som förknippas med att inte följa den lockar helt enkelt inte lika mycket. Lägg därtill följd-achievementsen ”Hälsan kommer också tvåa – Lev sunt och hälsosamt i två år” och ”Hälsan kommer också trea – Lev sunt och hälsosamt i tre år” och så vidare så har vi kanske lösningen på många av planetens hälsoproblem. Men även enklare saker som ”Få händerna blöta – Diska all oren disk i din bostad”, ”Städtanten – Städa lägenheten” eller ”They call me Dr. Feelgood – Gör något som får dig att känna dig duktig” skulle kunna ha drastiska förändringar på min tillvaro.

Som videon ovan visar finns det ju såklart en nackdel med det hela också. På samma sätt som i Xbox 360-spel eller World of Warcraft skulle ju verkligheten såklart ha achievements som uppmanar dig att leva livet (spela spelet) på ett sätt som inte är ”det tänkta”. Jag menar, när man väl tröttnar eller har tagit alla ”nyttiga” achievements börjar de där annorlunda locka. Sanning eller konsekvens-symptomet kan vi kalla det. När folk börjar springa runt och samla på stenar för ”Om Fred Flinta kan, så kan jag – Bygg ett stenhus”-achievementen eller den stora risken för att råka ut för ett kalsongryck när personer satsar på ”Wedgiemaster – Ge 100 kalsongryck”-achievementen.

En eftertraktad achievement som är få förunnad.

Personligen skulle jag troligtvis fastna i något sådant träsk efter ett tag. Till en början skulle nog intentionerna vara goda, ämna att fortsätta leva mitt liv och fokusera på att samla de nyttiga och givande achievementsen. Men sen skulle det slå slint. Någonstans på vägen tröttnar man på att bara fylla en kategori av achievements och vill utforska allt det andra. Troligtvis skulle achievements som ”+1 – Skaffa barn”, ”Tillsammans är vi starka – Bilda familj” eller ”Mönsteranställd – Behåll ditt heltidsjobb i minst 25 år” falla i glömska. Bli oviktiga. Istället söker man sig till fjärran länder i jakten på ”Alla guds varelser förtjänar min kärlek – Klappa minst en av varje levande djurart på planeten” eller hamnar i fängelse som följd av ”Safe Cracker”-achievementen.

Om jag ska vara ärlig dock så tror jag att det i slutändan blir en kategori av achievements som för min del skulle vara överfylld medan de andra skulle ha lite smått och gott men inte komma i närheten. Troligtvis skulle denna kategori också ha ett väldigt talande achievement. ”Achievement-horan – Ta alla achievements, trophies och liknande i samtliga spel på samtliga format”. Flest achievements när man dör vinner, eller hur var det nu?

Skulle achievements kunna komma att förändra ditt liv? Vilka achievements skulle vara de mest eftertraktade för dig och vilka skulle du vilja låsa upp om verkligheten fick achievements? Kommentera gärna och dela med er!

Om tv-spel vore verklighet är en bloggserie som säger ”tänk om tv-spel vore verklighet”. Varje fredag publiceras ett nytt inlägg i serien där fenomen från spelvärlden tillämpas på verkligheten och jag försöker reda ut hur detta skulle påverka mig och min omgivning.

Etiketter: ,

3 svar to “Om tv-spel vore verklighet: Achievements”

  1. Gustav Says:

    Haha, helt klockrent blogginlägg! 😉

  2. Andreas Berg Says:

    Kul att det uppskattas ^^

  3. Om tv-spel vore verklighet: Sammanfatting omgång 1 « Ett glas juice Says:

    […] Om tv-spel vore verklighet: Achievements […]

Kommentera

