Förtitt 2010: Mer än bara köttbullar och lingonsylt

På förhand ser 2010 ut som ett bra spelår på de allra flesta fronter. Del 2 i min förtitt på spelåret 2010 fokuserar på det största som Sverige har att producera i år. I brist på ett regelrätt utannonserande av Mirror’s Edge 2 eller större insyn bland de mindre titlarna som är på gång blir det två stora tvåor som är det mest lockande svenskutvecklade som 2010 har att bjuda på.

Jag var inte först i raden till hyllningståget för Avalanche Studios stora genombrott Just Cause. Ganska så tvärtom faktiskt. Men istället för att fokusera på vad det första Just Cause inte gjorde speciellt bra kan jag konstatera att Avalanche lyckades skapa en fantastisk, om än något bristande på variation, spelvärld och hade många goda idéer. En sak jag alltid tyckte var konstig var att Just Cause var MYCKET roligare att spela om man bara försökte ta de galnaste achievementsen i spelet istället för att faktiskt spela igenom uppdragen. Något som Avalanche verkar tycka själva också.

Boom!

Just Cause 2 ser nämligen ut att bjuda på mycket mer av de vansinniga stuntsen, som var det som skiljde föregångaren från konkurrensen mer än något annat, och integrera dessa i spelupplevelsen rakt igenom. Mycket tack vare änterhaken som man kan använda för att fästa vad som helst vid vad som helst med fantastiska följder. Att svinga sig mellan helikoptrar eller fästa en person vid en bil som bränner iväg och se honom handlöst flänga efter fordonet är roligare att titta på än första Just Cause någonsin var att ens spela. Lyckas Avalanche bara integrera detta på ett tillräckligt meningsfullt sätt i huvudspelet och med nya mer varierade områden att vistas i kan Just Cause 2 bli riktigt bra.

Ett exempel på valmöjligheterna man har i Just Cause 2 demonstreras genom denna interaktiva Youtube-film.

Ett spel vars föregångare föll mig mer i smaken är Battlefield Bad Company 2, som även det dock verkar ta till vara på det som faktiskt var riktigt riktigt bra i första spelet och lägga mindre fokus på det som kanske inte höll hela vägen (enspelarläget). Ska jag vara helt ärlig är det bara flerspelarläget i Bad Company 2 som egentligen lockar. Inte för att jag tror att enspelarläget kommer vara dåligt, utan mest för att flerspelarläget ser helt makalöst bra ut.

Brrrr!

Med än mer deformerbara miljöer och möjlighet att jämna det mesta vid marken, tillsammans med finslipat utseende och ett flerspelarläge som mycket väl kan ha putsats till perfektion har vi här det som troligtvis är en av de få riktigt stora konkurrenterna till Modern Warfare 2:s onlinedominans. Så vida inte Mirror’s Edge 2 hinner utannonseras och även släppas i år lär Battlefield Bad Company 2 troligtvis bli mitt favoritspel från svenska marknaden, i alla fall bland blockbuster-titlarna.

Det här var del 2 i serien om spel jag ser fram emot under 2010. Del 1 hittar ni här. Jag kommer att fortsätta glimta in i spåkulan framöver och titta närmare på andra spel jag ser fram emot under 2010. Håll utkik framöver för fler inlägg i serien.

Etiketter: , , ,

3 svar to “Förtitt 2010: Mer än bara köttbullar och lingonsylt”

  1. Alex Says:

    Haha mycket passande rubrik:)

  2. Andreas Berg Says:

    ^^

  3. Förtitt 2010: Ge mig något nytt, något spännande « Ett glas juice Says:

    […] här var del 3 i serien om spel jag ser fram emot under 2010. Del 1 hittar ni här, och del 2 här. Jag kommer att fortsätta glimta in i spåkulan framöver och titta närmare på andra spel jag […]

Kommentera

