Peka-klicka-äventyrsmaraton

”Maraton” borde det kanske vara. I jämförelse med mitt pc-spelsmaraton så är det framförallt två stora skillnader; jag kommer inte hoppa mellan spel så mycket och jag kommer spela annat under själva ”maraton-loppet”. Men i korthet kommer det handla om ungefär detsamma; jag spelar en hel del peka-klicka-äventyr (tänk Monkey Island, King’s Quest eller Broken Sword) och delger mina tankar om dem i bloggen. Just peka-klicka-genren ligger mig varmt om hjärtat och uppmärksamma läsare märkte säkert hyllningen till ett av genrens allra bästa från gårdagens inlägg om tentakler.

Först ut i raden av äventyrsspel blir två av förra årets mer intressanta titlar som jag gick miste om, nämligen Machinarium och Tales of Monkey Island. Intryck från Machinarium och Tales of Monkey Islands första kapitel kommer nu i veckan och följt av det ska jag sätta tänderna i bland annat några Lucasarts- och Sierra-klassiker som inhandlades under Steam-rean.

Är det några specifika titlar från genren som ni gärna tipsar mig om eller kanske vill höra mina tankar om, kommentera gärna och släng ur er tips 🙂

Etiketter: , , , , ,

3 svar to “Peka-klicka-äventyrsmaraton”

  1. Alex Says:

    Sam & Max:Hit the Road
    Grim Fandango

    Riktigt bra spel.

  2. Andreas Berg Says:

    Två väldigt bra spel helt klart 🙂 Två som jag dessutom har klarat väldigt många gånger, men Grim Fandango är jag faktiskt väldigt sugen på att spela igenom igen. Och så kanske det blir någon/några episoder från de senare Sam & Max-spelen också. Tack för tipset i alla fall 🙂

  3. Recension: Machinarium « Ett glas juice Says:

    […] det några äventyrsspel som du gärna ser mig ta en närmare titt på under mitt Peka-klicka-äventyrsspelsmaraton? Tipsa gärna i kommentarerna här […]

Kommentera

