Förtitt 2010: Man vill ju bara spöa skiten ur folk

Trots sin provokativa natur är inte titeln på detta inlägg alls speciellt missvisande. I en första blick på vad som kommer under 2010 tänkte jag reflektera över hur en genre som jag sedan länge tröttnat på och endast genom enstaka undantag har fått upp intresset för igen kan ha så många lockande titlar under så kort tid. Jag talar givetvis om spelbranschens kanske råaste spel; actionspel av Devil May Cry-arv.

Det intressanta här är att sedan Devil May Cry finns det egentligen bara två spel i genren som verkligen fått upp mitt intresse och underhållit utan undantag. Redan när eftertexterna på det första Devil May Cry-spelet rullade kände jag att ”det här var riktigt kul, men det får nog räcka så, jag känner mig nöjd”. Och sedan dess har det varit samma visa om och om igen. Endast ett hundratal monster delades i bitar i Ninja Gaiden innan jag gav upp. Devil May Cry-uppföljarna fick bara några få timmars snurrtid i mina spelmaskiner innan de försvann ur mitt liv. Jag fick bokstavligen talat tvinga mig igenom Heavenly Sword för recension (och för att jag ville ta del av hela handlingen) när jag halvvägs in inte orkade med längre. Med undantag för God of War, både ettan och tvåan som är fantastiska, har det därför aldrig känts speciellt lockande att spela fler spel från genren. Tills nu.

Kratos

Bayonetta, Dante’s Inferno, God of War III och till viss mån även Darksiders (även om det inte verkar vara riktigt ett renodlat spöa-skiten-ur-allt-och-alla-spel) är alla spel som lockar.

Den rörande enigt positiva kritik som Bayonetta fått har nog inte gått många förbi och även om jag har lite svårt för vissa designval (framförallt Bayonettas utseende) ser det dessutom ut att vara fantastiskt snyggt. Det omtalade djupet i slagsmålssystemet är även det något som lockar enormt, och variationen som det ser ut att erbjuda är ett av de största köpargumenten för min egen del, eftersom det ofta är bristen på variation som fått mig att tröttna på andra liknande spel.

Bayonetta

Demot på God of War III fick mig inte att svimma av förtjusning men det räckte för att bekräfta att det kommer bli ruskigt brutalt, och troligtvis ruskigt bra. Bara själva slut-fajten mellan Kratos och Olympens gudar kommer bli fantastisk att få uppleva, och vi har verkligen fått vänta länge nog sedan den elaka cliffhangern i slutet på tvåan. Det är lite på grund av God of War III som Dante’s Inferno är det spel på listan som jag ser minst fram emot. Där de andra ser ut att bjuda på lika mycket eget som de har gemensamt ser spelet på den gudomliga komedin ut att gå i God of Wars fotspår i alla avseenden. Men trots det finns det något hos spelet som får mig att se fram emot det, kanske är det EAs okristliga marknadsföring som lyckats påverka mig.

God of War III

Darksiders ser ut att kunna vara lika stora delar Zelda som Devil May Cry men det behöver å andra sidan inte vara något negativt, snarare tvärtom. Även om det nu bland stundande recensioner har riktats en del kritik mot bland annat spelets kontroll och plattformsmoment har jag höga förhoppningar. Den visuella stilen tilltalar mig enormt och det finns en liten del av mig som fortfarande hoppas på att det är precis det ”vuxna Zelda” som det på förhand ser ut att kunna bli.

Darksiders

Oavsett om dessa fyra spel i slutändan håller måttet så känns ändå början av 2010 som det möjliga slutet på en dålig trend. Oavsett vad som händer så är det första gången på väldigt många år som ett hack-n-slash av denna typ utan Kratos i huvudrollen lockar. Bara framtiden kan utröna om det är ett undantag eller en riktig trendbrytare.

Jag kommer att fortsätta glimta in i spåkulan framöver och titta närmare på andra spel jag ser fram emot under 2010. Håll utkik framöver för fler inlägg i serien.

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Förtitt 2010: Man vill ju bara spöa skiten ur folk”

  1. Linnea Says:

    Jag har redan påpekat det för dig, men jag måste påpeka det igen!
    Trots allt mitt tidigare hat mot kvinnliga spel-karaktärer enorma tuttstorlek eller minimala kjolstorlek så måste jag säga att klädvalet i Bayonetta piskar rumpa! :3 Mycket för att hon faktiskt är jävligt kaxig och just eftersom de gav henne sån stor portion attityd gör det inget att de gav henne kläder som är två storlekar för små. Det är okej liksom. Vi gillar läget!

    Och så skiter jag i kritiken mot Darksiders. Jag vill spela! 😦 Nu!

  2. Förtitt 2010: Mer än bara köttbullar och lingonsylt « Ett glas juice Says:

    […] här var del 2 i serien om spel jag ser fram emot under 2010. Del 1 hittar ni här. Jag kommer att fortsätta glimta in i spåkulan framöver och titta närmare på andra spel jag […]

Kommentera

