Alice, Alice, what the f-ck is American McGee’s Alice?

I väntan på att mitt huvud hinner ikapp 2010 (hälften av innehållet lämnades någonstans mellan sju-tiden och midnatt 31/12 2009) och vi tar en djupdykning i det förgångna (spelåret 2009) och tittar närmare på framtiden (spelåret 2010) så tänkte jag ställa mig, och er, följande fråga.

– Sedan när blev American McGee’s Alice en raritet och kan man få tag i spelet lagligt utan att betala hundratals dollar för det?

På promenaden hem efter att ha intagit en välsmakande burgare diskuterade jag och Linnea diverse saker och ramlade dels in på nya Alice in Wonderland-filmen signerad Tim Burton och kom båda simultant att tänka på den gamla spelklassikern American McGee’s Alice. Jag kläcker ur mig att det kanske finns på Steam, men konstaterar snabbt att, nej, det gör det nog inte. Mycket riktigt saknas American McGee’s Alice i Steams stora spelbibliotek och jag gör en snabb sökning för att se vad ett begagnat exemplar kan tänkas gå på.

Varken Alice eller invånarna i Wonderland är speciellt trevliga bekantskaper i American Mcgee's Alice.

Innan vi tar steget vidare till själva införskaffandet tänkte jag snabbt summera vad American McGee’s Alice egentligen är, för er som kanske undrar. Ni känner säkerligen till Alice i Underlandet, antingen genom Disneys gamla barnvänliga film eller från Lewis Carrolls gamla saga. Vad American McGee’s Alice är, är historian om Alice när hon faller ner i kaninhålet och till det mystiska Underlandet, fast på ett extremt mycket mer makabert och mörkare sätt än vad man kanske är van vid. Ta en titt på trailern för att få en liten bättre insyn på vad det handlar om.

Så, nu vet ni alla vad jag pratar om. Vi återgår till jakten på ett ställe att införskaffa spelet och hamnar på diverse auktionssajter. Ebay. Amazon. Är man inte speciellt kräsen och kan tänka sig bara själva skivan i ett vanligt cd-fodral utan manualer eller kartong så hamnar vi på ”bara” några hundralappar som billigast. Mer komplett går det på en bra bit över tusenlappen. Jag är dock väldigt sugen på att spela det (testade det bara i någon timma när det var purfärskt på marknaden), men att inhandla en inkomplett version för flera hundra kronor känns inte speciellt lockande, och att betala tusenlappar för det kommer inte på fråga.

Med Tim Burtons film på intågande lär inte intresset för produkter med temat heller minska den närmaste tiden, men med väldigt mycket tur kanske vi kan se en nedladdningsbar version släppas med tanke på det ökade intresset. Eller så finns det redan en som väntar på att hittas. Jakten fortsätter. Down the rabbit hole.

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Alice, Alice, what the f-ck is American McGee’s Alice?”

  1. Johan Eklund Says:

    Har en laglig kopia som står i min bokhylla och glänser stolt. 🙂

  2. Andreas Berg Says:

    Det ante mig 😛 Och bli av med den vill du givetvis inte heller? >.<

  3. Johan Eklund Says:

    Knappast. Och speciellt inte efter att ha läst det du just skrev 😉

  4. Malin Says:

    Ah, jag har till och med två exemplar hemma, en för PC och en för Mac 😀 Fast Alice är mitt absoluta favoritspel genom tiderna, inte så konstigt då kanske.

  5. Andreas Berg Says:

    Haha! Strö salt i såret bara, gör det. 😦

    Det är en synd och skam att riktigt bra spel blir sådana rariteter att det enda egentligen rimliga sättet att få tag på dem är genom att ladda ner dem via fildelningstjänster.

Kommentera

