WoW: What rank of Vampiric Touch are you using?

WoW-inlägg handlar om World of Warcraft. Språket och informationen som innefattas i detta inlägga kan uppfattas som förvirrande och allmänt konstigt för personer som ej spelar World of Warcraft. Du har blivit varnad.

Jag är en sådan spännande World of Warcraft-spelare som faktiskt inte föredrar att spela som dps. Att stå och nöta ner bossar och fienders hälsa framstår helt enkelt inte som lika intressant som att hålla gruppen vid liv antingen genom att hela upp deras hälsa eller hålla fienderna borta från att slå på dem som tank. Just därför har jag på min main-karaktär, prästen Alugrim, inte varit shadow-speccad sedan innan level 60. Tills för en vecka sedan då jag bestämde mig för att byta ut min ena healing-spec (holy rök, disc finns kvar) och prova på shadow lite igen.

Anledningen till detta är mest för boss-fajter där tre healers inte behövs i Icecrown Citadel, så har jag möjligheten att vara flexibel och gå dps just för den fajten istället. För att komma i rätt form inför mina framtida inhopp som dps så har jag lusläst bloggar, hittat en schysst spec och läst teori om hur jag ska få ut högsta skada. När jag sedan, med mestadels healing-gear men med tillräckligt hit-rating från diverse utbytta delar, provar på min dps så tycker jag att den kanske är lite låg. ”Eh, jag är väl ganska dålig på dps helt enkelt, har aldrig gjort annat än healat och tankat sedan ett och ett halvt år tillbaka” tänker jag. Men när jag sedan läser att Vampiric Touch är en av shadow-prästernas allra kraftfullaste spells blir jag konfunderad.

Med hjälp av addonet recount kan jag konstatera att Vampiric Touch utgör 3% av min skada. 3 procent! Det är ingenting för något som ska vara ett av mina bästa vapen. Jag försöker lista ut vad som går fel, om min rotation är helt åt skogen eller om jag har missat någon buff eller kanske till och med glyph som ska göra denna Vampiric Touch till ett monster. Det var först idag när jag tillsammans med guildmedlemmar går Halls of Reflection (den sista av de nya 5-manna-instansterna i patch 3.3) och en föredetta guild-kamrat som också spelar präst healar som jag fick reda på svaret. Efter att jag har rådfrågat honom om saken säger han under instansen:

– What rank of Vampiric Touch are you using, alu?

Jag tittar och upptäcker att det är Rank 1 och frågar; ”Ehm, rank 1, there are other ranks you mean?”. Det visar sig att jag inte tränat vare sig Vampiric Touch eller Mind Flay sedan jag bytte från Shadow till Holy vid level 58 någonstans. Min dps hoppade upp närmare 30% efter träningen. Men den pinsamma känslan av att ha spenderat timmar med teori för att lösa ett problem som var så trivialt kan jag dessvärre inte gå till någon klass-tränare för att bota.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

