Att hata Games for Windows Live

När jag skriver dessa ord är det halvt i blindo. Red Faction: Guerilla försöker i bakgrunden uppdatera sig via Games for Windows Live vilket innebär att datorn halvt håller på att haverera. Det är femte eller sjätte gången jag försöker installera uppdateringen, och i vanlig ordning är det först efter själva uppdateringen som jag får veta att uppdateringen misslyckats av någon outgrundlig anledning. Och medan datorn tuggar på frekvent i ett försök att uppdatera spelet så innebär det att jag får skriva i drygt 20 sekunder utan att se vad som kommer på skärmen.

Games for Windows Live är bra på ett sätt. Jag samlar mina achievements i pc-spel med stöd för tjänsten tillsammans på samma online-ID (gamertag) som på Xbox 360. Smidigt och fint.

Games for Windows Live är dåligt på många andra sätt. Jag tänker inte gå in på alla, men det som har gett upphov till stor frustration senaste dagarna är kombinationen ny uppdatering via Games for Windows Live i ett steam-köpt spel på en Windows Vista-dator. Jag vet ärligt talat inte vilken av de tre faktorerna som är den stora boven i dramat, men det är själva uppdateringen från Games for Windows Live som misslyckas, så jag skyller på den tjänsten den här gången. Inte nog med att det tar lika lång tid som byggandet av en pyramid för att ladda ner uppdateringen, efter nedladdningen så kommer installationsskärmen upp och allt verkar frid och fröjd. Jag klickar mig vidare och möts mot slutet av installationen av en elak dialogruta som säger något i stil med;

Något har gått jävligt snett. Surt för dig. Ha. Ha.

Ok. Jag kan leva med att installationer misslyckas. Men sen när jag åter igen startar spelet kommer samma information upp. Ny uppdatering finns att hämta. Vill du hämta den? Ja tack. Och så börjar hela alltet om från början igen! Man tycker ju att eftersom jag suttit i 10 minuter en gång redan och väntat på att ladda ner uppdateringen att den borde finnas kvar på datorn redo att försöka installeras igen? Men nej, det ska sittas och väntas ännu en gång. Efter fyra misslyckade försök ger jag upp, snabb sökning på forum ger inga svar. Vi låter det vara några dagar.

Red Faction: Guerilla. Ett riktigt trevligt spel faktiskt, som jag dock inte verkar få spela på ett tag framöver.

Det var några dagar sedan. Nu sitter jag här igen. Och just nu har faktiskt installationen gått igenom och inte misslyckats. Jag tänker ”Oh, jag kanske ska slänga bort inlägget då, det verkar ju som det fungerar nu”.

Jag startar spelet.

”An update is available for this game from LIVE.”

Gaaaaaaah!

Fotnot: Jag börjar en ny sökning på forum efter svar på problemet. Hittar jag något så låter jag er veta. Vill inte att ni ska sitta och oroa er för mig i onödan. Om någon vet lösningen, tveka inte att höra av er. Jag behöver hjälp.

Uppdatering: Det löste sig till slut! Jag försökte med en liknande lösning sist men som inte gav resultat, men efter att ha följt instruktionerna här till punkt och pricka verkar det som allt fungerar igen. Jag valde även denna gång att installera Raptr, något jag tidigare valt att inte göra, vet inte om det har någon större påverkan dock. Nu är det dags att spränga lite byggnader!

Etiketter: , , ,

2 svar to “Att hata Games for Windows Live”

  1. Pling Says:

    Datorer gillar att krångla har stöt på samma problem (dock inte i detta spelet) tusen gånger.

  2. Andreas Berg Says:

    Steam brukar annars vara rätt så problemfritt (åtminstone från mina erfarenheter) men du har helt rätt, datorer har en stark vilja att göra precis det motsatta mot vad man skulle önska ;P

Kommentera

