Pc-spelsmaraton dag 2&3

Redan så tidigt in i loppet börjar problemen hopa sig. Slut på blåbärssoppa. Mjölksyra i vaderna. Och en farligt snabbt stigande puls.

Fast i det här fallet är det snarare städning, installation- och patch-problem samt distraktioner i form av World of Warcraft, Podradio-inspelning och Splosion Man som har satt käppar i hjulen.Gårdagen blev nämligen helt utan framsteg i mitt pc-spelsmaraton. Dagen började med en liten tur in i Azeroth, vilket förvisso är en värld återspeglad i ett pc-spel men inte del av själva pc-spelsmaratonet, och återföljdes av en stunds städning av lägenheten i förberedelse för flytten. Ett litet inhopp i podradio-sammanhang (mer om det när avsnittet dyker upp på nätet) samt ett sug efter ett visst Splosion Man (Xbox Live Arcade) som följd av detta gjorde att jag gick till sängs utan framsteg.

För att åtgärda denna motgång beslutade jag mig för att relativt tidigt på dagen dra igång med dagens skörd av spel. Och först ut fick bli Company of Heroes.

Company of Heroes

Något som jag inte riktigt har haft med i beräkningarna, mycket för att den senaste tidens pc-användande har gått relativt smärtfritt, är att pc-spelande aldrig är så enkelt som att sätta sig vid maskinen och dra igång första bästa spel. Redan bland de fyra första spelen under dag 1 av maratonet dök det upp smärre problem. Gudfadern krävde att man döpte om en mapp i spelets katalog för att kunna köras på Vista och Warhammer 40,000: Dawn of War ville köras i kompatibilites-läge för Windows XP. Inga större problem som kunde lösas enkelt genom snabb google-sökning. Sen kom Company of Heroes.

Efter att ha installerat grundspelet tänkte jag att det kanske skulle vara lägligt att patcha det också till senaste version. ”Hmm, om jag installerar expansionen Opposing Fronts också så lär jag säkert inte behöva patcha lika mycket” tänkte jag och satte in skivan för expansionen. Redan vid notisen att ”Company of Heroes will be installed from your computer” kändes det som att detta kanske inte var rätt väg att ta, men installationsprogrammet bekräftade att jag kunde spela originalet genom att ha skivan och registreringskoden redo. Efter ännu en relativt lång installationsprocess drar jag igång spelet och möts av patchningsmeddelande. Härligt, slipper jag leta upp dem själv.

Men det var knappast en patch som behövdes laddas ner och installeras. Efter över två timmar av patchning fick jag äntligen igång spelet utan att mötas av patch-meddelande men hoppar direkt från askan in i elden när jag inser att spelet kräver att jag skapar ett konto för att spela. Även singleplayer. Eftersom spelen är inköpta begagnade och skapandet av kontot krävde aktivering genom att använda produktnyckeln insåg jag snabbt att det här inte skulle fungera. Och mycket riktigt var produktnyckeln redan använd och jag kan inte komma förbi första inloggningsskärmen.

Tillbaka från början, avinstallation av spelet, och återinstallation av originalet Company of Heroes resulterade i att jag faktiskt kan få igång spelet i enspelarläget. Men det blev totalt nästan fyra timmar potentiellt spelande som försvann i en härva av installationer och patchande. Väl inne i spelet är det dock allt annat än huvudvärk och motgångar när de första två uppdragen i spelet tas igenom.

Det mer enhetsfokuserade (och mindre resursbaserade) upplägget hos vissa strategispel är något jag uppskattar skarpt, och den största anledningen till att jag tröttnar på strategispel brukar vara någonstans omkring när resurshanteringen och byggandet av basen tar upp alltför mycket tid och kraft. Men att flanka sina fiender och använda taktiska manövrar i Company of Heroes är enormt tillfredställande och resurssystemet känns precis lagom för att det inte ska ta fokus från de roliga delarna. En stark kandidat till det strategispel som får extra kärlek efter maraton-veckan.

Näst ut blir nog något annat än strategi dock, trots att jag hade tänkt ta World in Conflict härnäst blir tre strategispel på rad lite mycket. Ny uppdatering imorgon när jag har satt tänderna i lite fler spel!

Fotnot: En förvarning dock, en stor grop i vägen kan sätta krokben för framgångarna även imorgon, ny patch i WoW är ett stort distraktionsmoment som kan lämna stora spår.

Etiketter: ,

4 svar to “Pc-spelsmaraton dag 2&3”

  1. Linus Says:

    Strategispel som sätter fokus på enheter är mina favoriter också och Company of Heroes tillhör bland de bästa.

  2. pixelvardag Says:

    podradio-inspelning, får vi höra dig i spelradion eller radio speltorsk snart?

    eller ännu mer intressant, har du någon egen podcast på gång?!

  3. Peter Says:

    Slut på blåbärssoppa??
    Jag trodde att du drack juice!!

  4. NuYu Says:

    Har hört väldigt mycket positivt om Company of Heroes, så det blir nog att fixa det spelet, någon gång.

    För övrigt är det väl otroligt irriterande med dessa patchar och installationer, något som – förutom faktumet att jag suger på kombinationen tangentbord-datamus – fått mig att föredra konsoler framför datorn. Sen säger man förstås att övning ger färdighet, så det sistnämnda problemet kan ju åtgärdas, om jag nu orkar. 😉

Kommentera

