Pc-spelsmaraton dag 1

En dag har passerat sedan jag påbörjade mitt pc-spelsmaraton och jag har redan hunnit sätta tänderna i ett gäng spel. Detta blir bara en kort reflektion över mina första intryck av det som spelats, mer kommer allteftersom pc-spelsmaratonveckan fortgår.

Damnation

Action-spel baserat på samma Unreal-motor som ligger som grund till Gears of War. Detta baserar jag på att spelet ser ut, känns som och har exakt samma typsnitt i menyerna som Gears of War har, jag vet inte egentligen. Utöver buggar och sjukt dåliga designval för de kvinnliga karaktärerna (den kvinnliga protagonisten måste vara något hämtat från en av de mer våta pojkdrömmarna i spelsammanhang på länge, rakt av smaklöst klädval) så är det klart underhållande. Coop-läget har fungerat bra över lan även med bara en kopia av spelet och en hel del fiender har slaktats under spelets två första banorna. Kommer bli mer av det här, lite enkelt köttande i coop är aldrig fel.

Gudfadern

Tog aldrig chansen att spela det när det släpptes så det är mer eller mindre en helt ny upplevelse för mig. Bra röstskådespel och klart godkänt stridssystem ger ett gott första intryck. Även om de extremt grådaskiga miljöerna och tråkiga bilfysiken kan resultera i att det inte blir alltför många fler speltimmar. Än så länge bara klarat de allra första uppdragren så det får bli åtminstone ett spelpass till innan jag avgör hur många timmar som kommer läggas på spelet innan det får ta plats i hyllan för dammsamlande.

Warhammer 40,000: Dawn of War

Tutorial-uppdraget gav helt klart mersmak även om jag har en historia av att aldrig riktigt blir klar med strategispel jag provar på. Men ges jag chansen att spela som Space Orks inom en inte alltför lång framtid kan det bli svårt att slita sig.

No One Lives Forever 2

Har tidigare spelat en ganska god mängd av det första spelet i serien och tvåan lovar minst lika gott till en början. Något som slog mig var att det grafiken faktiskt håller måttet än idag, inte för att det är speciellt supersnyggt med dagens mått mätta men det har utan tvekan åldrats bättre än många andra spel från samma årgång. Oerhört charmigt och ett av spelen som jag tror kommer få mest uppmärksamhet när jag tagit mig förbi den inledande fasen av hoppande mellan spel.

Som avslutning tänkte jag komplettera listan en aning med några spel jag hittade när jag letade i hyllan efter spel att lägga till mitt nyskapade Battle.net-konto.

Listan continued

  • Flatout 2
  • Knights of the Old Republic 2
  • Oblivion
  • Titan Quest
  • Far Cry 2

Under morgondagen kommer jag fortsätta testa lite fler spel och på tur ligger bland annat World in Conflict och Company of Heroes som tipsades om i kommentarerna i förra inlägget. När maraton-veckan är slut kommer jag dessutom välja ut minst tre spel som jag kommer tillägna mycket tid efter hela alltet, och för att variera mig blir det troligtvis bara ett strategispel. Med tanke på kvaliteten på några av de strategititlar som står på tur lär det bli en hård kamp. Nu blir det dock lite WoW i någon timma innan maratonet fortsätter!

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Pc-spelsmaraton dag 1”

  1. Lars Says:

    Jag fastnade aldrig riktigt ordentligt för Oblivion när det släpptes, minns att jag satt hemma hos en polare då som körde igenom det på en helg lite drygt, han spelade alltså dygnet runt.. Titan Quest har jag och sambon börjat spela lite.

    Damnation har jag inte vågat testa än för det ser bara inte bra ut.. Flatout 2 är ju en höjdare sen, Far Cry 2 spelade jag inte mer än kanske 45-60 minuter av mest pga tidsbrist sen har jag inte orkat plocka fram det igen. Kanske är såpass bra att man borde spela det mera.

Kommentera

