Ensam healer söker

holypaladinVarning! Följande inlägg består av extrem-nördigt World of Warcraft-svammel. Personer utan tidigare erfarenheter av spelet fortsätter läsa på egen risk.

Hellfire Peninsula; krigsskådeplatsen som en gång var fyllt till bredden med såväl horde som alliance är idag öde. Ingen hör längre mina rop i /1, platsen ekar öde. Healer looking for group any suitable 60-instance. Men ingen svarar.

Misstanken om att det var så har alltid funnits. Men det är först på senare tid som jag fått det bekräftat. Jag är född till att hela, och har väldigt svårt att uppskatta de andra delarna som ett MMO som World of Warcraft kan erbjuda. Det var egentligen först när min Death Knight dingade 80 som det blev solklart. Att jag inte är speciellt förtjust i att stå och hejdlöst banka eller skjuta på fiender tills de är stendöda visste jag sedan jag vid level 25-30 började hela samtliga instanser jag gick med min shadow priest. Men att stå längst fram i ledet och tanka har ändå lockat, även om jag ursäktat frustrationen som uppstått med att det nog blir annorlunda på 80 och spelande tillsammans med guild-kamraterna i större utsträckning. Nu står min Death Knight själv i Dalaran och väntar på att bli spelad. Istället är det två nya healer-klasser som levlas upp. Jag vill ju egentligen bara hela.

Problemet med att vara healer är att det är inte så fruktansvärt kul, eller givande på något sätt, att stå och hela sig själv. Det krävs åtminstone en annan spelare som du kan stå och kasta din Holy Light, Penance, Chain Heal eller Lifebloom på. Som dps har du alltid möjligheten att springa runt och attackera fiender, det är såklart inte exakt samma sak som att dpsa i en instans men grunden är densamma; du skadar fiender. Till och med tanks har möjlighet att dra på sig en mängd fiender och se till att överleva samtidigt som mängder av fiender matar slag mot en. Till skillnad från dps är det lite längre ifrån att tanka en instans, men det är fortfarande inte alltför långt ifrån. Och framförallt; du får faktiskt något gjort också (såvida du inte dör själv bör du förr eller senare ha dödat alla fiender). Att som healer ge sig på fiender och ställa sig och heala sig själv är nog bland det mindre produktiva man kan få för sig att göra i ett MMO, och det är inte speciellt roligt heller.

Vi återvänder till Hellfire Peninsula och min level 63 paladin. Ensam ropar han ut i /1 och /4 om folk att hela. Problemet är att ingen lyssnar, eller bryr sig, om hans rop. De allra flesta letar grupp för en HC, någon enstaka dps finns i LFM för Ramparts, men i övrigt är det öde. Detta scenario kanske hade varit annorlunda på en mer populerad server eller på en bättre tid än sommaren, men faktum kvarstår att om jag bara vill spela World of Warcraft för att hela måste jag först hitta en grupp till en instans. I slutändan betyder det i nio fall av tio att jag måste aktivt söka upp personer, fråga runt i alla möjliga kanaler och haffa personer direkt och be dem följa med till någon instans. Denna process tar oftast längre tid än vad själva instansen sedan gör, och har man inte tur och hamnar i en bra grupp som vill fortsätta efter sista bossen är död innebär det att man måste återgå till att jaga folk ännu en gång för att fortsätta.

Ensam healer söker efter trogen grupp 60+ att göra instanser ihop med. Gillar roliga boss-fajter och duktiga tanks. Hör av er. Snälla?

Etiketter:

3 svar to “Ensam healer söker”

  1. jocke Says:

    Hmm blir lite sugen att köra igång igen när jag läser detta… alltid velat ha en snubbe som kan heala mig i instancer och pvp =) Men isf blir det levla på nytt och det vettefa … Tror jag väntar in Sw:Tor istället men kom gärna och heala mig där tack 😉

    Bra skrivet btw

  2. Lars Says:

    Kan ju säga det att det är mycket enklare att hitta folk att instansa med på alla nivåer på en server med mer folk, nackdelen sen dock med större server är köer vid nya patchar och instansservrarna tar slut fortare.. vilket iofs ska vara ett problem som ska vara löst av blizzard nu på en del servrar.

  3. Andreas Berg Says:

    Jocke: Haha, det låter trevligt att höra! The Old Republic lär jag nog testa när det släpps ^^

    Lars: Jo det har ju sina för- och nackdelar att spela på en över- eller underbefolkad server. Så länge jag hittar en eller två i guildet som vill haka på brukar det dock lösa sig rätt snabbt med de resterande platserna. 🙂

Kommentera

