Udda licensspel: Smarties Meltdown

Smarties Meltdown är först ut i en rad av spel som kommer att behandlas i bloggserien ”Udda licensspel”. Det handlar om licensspel som inte riktigt följer normen för vad vi är vana vid för spel baserade på olika typer av licenser. Varje spel kommer att granskas på ett antal specifika punkter där såväl licensen som spelet som sådant sätts på prov och ett omdöme ges på de olika punkterna.

På vilket sätt är Smarties Meltdown ett ”udda” licensspel?

Godis som licens för ett spel tillhör inte vanligheten och egentligen är det kanske inte så konstigt. Har man precis klivit ut biosalongen efter en spännande äventyrsfilm är det ofta lätt att tänka sig hur det hela skulle kunna överföras till digital underhållning. Efter att ha mosat i sig en påse marshmallows är det inte riktigt lika självklart hur denna upplevelse ska kunna förvandlas till ett spel. Smarties Meltdown tillhör dock den lilla skara spel där utvecklarna av en eller anledning ansett att godis är en bra licens att göra spel på. Och i det här fallet är det alltså de färgglada som prickarna med choklad som står i centrum.

Färgglada prickar som smakar sött

Färgglada prickar som smakar sött

Förberedelse inför testet

Hade det här varit ett filmlicensspel hade förberedelsen troligtvis bestått av att titta igenom filmen, kanske läsa på lite om skaparna av filmen och möjligen göra någon djupare typ av efterforskning om filmens popularitet och vad den allmänna publiken samt kritiker sagt om filmen. Eftersom det är ett godislicensspel köpte jag ett paket med tre papprullar innehållandes smarties. Och åt upp dem. Allihop.

Vad är Smarties Meltdown för typ av spel?

Som så ofta när det gäller licensspel så har man även i Smarties Meltdown valt att göra ett plattformspel. Grundhandlingen är att Dr Soursweet beslutat sig för att stänga ner smarties-fabriken och en tapper blå smartie därmed tar på sig hjälterollen för att rädda alla smarties. För att göra detta använder Blue, som den blåa smartien heter, en ”exo-suit” som effektivt gör att den runda lilla färgglada pricken får armar och ben att nyttja. Med nyfunna armar och ben kan Blue springa, hoppa och slåss; allt som behövs för att besegra de lurviga fienderna och samla så många andra färgglada prickar som möjligt i sin kamp mot Dr Soursweet.

Full rulle i smarties-fabriken

Full rulle i smarties-fabriken

Hur representeras licensen i Smarties Meltdown?

Det mest uppenbara användandet av licensen är givetvis förekomsten av smarties i alla hörn i Smarties Meltdown. Man spelar en blå smarties. Huvudmålet med spelet är att samla så många smarties som möjligt. Och handlingen kretser kring bevarandet av smarties och fabriken där smarties tillverkas. Dessutom återkommer godis-temat i förmågan att skjuta chokladstrålar som projektilvapen. Så långt allt bra, licensen används och genomsyrar hela spelet på ett sätt som gör att man inte kan gå miste om att det är ett spel baserat på smarties. Problemet ligger istället i avsaknaden av färgglada miljöer. För även om det finns gott om olika färger på smarties består miljöerna av fabriksområden som mest går i gråblåa skalor. Min poäng är att inte bara själva godiset smarties är extremt färgglatt, utan även produktens logotyp och till och med spelets boxart fullkomligt sprudlar i färger. På så sätt känns som det mest givna sättet att presentera smarties i ett spel torde vara genom att bjuda på en färgsprakande upplevelse. Hade smarties färgglada natur representerats på fler plan än bara i förekomsten av godiset skulle betyget blivit högre, men tack vare den fullkomligt överexponerade närvaron av smarties blir det godkänt.

ettglasjuiceFULLettglasjuiceFULLettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTY

Gynnas Smarties Meltdown av licensen?

Där spelet lyckas representera licensen på ett godkänt sätt är det desto mer tveksamt hur mycket spelet, om alls, gynnas av att vara baserat på smarties-licensen. Personligheten hos en färgglad och chokladfylld prick är långt ifrån lika färgglad som dess yttre och hade man bytt ut alla smarties, inklusive protagonisten, mot valfritt annat ätbart föremål (chicken nuggets, bananer eller filmjölkpaket hade alla fungerat) hade detta inte påverkat spelupplevelsen alls. Inte ens om man skulle bytt ut mot något så trist som skruvar, stenar eller till och med dammtussar hade det egentligen varit en speciellt märkbar skillnad. Godisfabrikstemat hade kanske varit mer intressant om det hade varit mer lekfullt och kärleken till godis varit mer märkbar, men i och med avsaknaden av sprudlande färger och en mer romantiserad bild av godistillverkning är smarties-licensen bara en påklistrad fasad som inte hjälper spelet alls.

ettglasjuiceFULLettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTY

De lurviga fienderna gillar inte smarties. Kanske är de har diabetes?

De lurviga fienderna gillar inte smarties. Kanske är de diabetiker?

Är Smarties Meltdown ett bra spel?

När allt kommer till kritan återstår frågan hur Smarties Meltdown egentligen står sig i plattforms-konkurrensen. På grund av licensen känns spelet riktat framförallt till yngre spelare och bör därför ses som ett alternativ för den lite yngre skaran spelare. För denna målgrupp har Smarties Meltdown dessutom en hel del kvaliteter. Det är aldrig överdrivet oförlåtande utan de relativt enkla utmaningarna kompletteras med ett system som ger spelaren möjligheten att försöka igen tätt inpå stället där man fallit offer för spelets fällor. Flera olika plattformsmoment varvas med hjärndött hamrande på knappar i strid med spelets fiender och kontrollen fungerar utan stora problem. Överlag är det dock ett spel av medioker standard med få egentliga kvaliteter i jämförelse med genrens andra titlar. Det finns spel som är roligare att spela, som är mer attraktiva att titta på och framförallt som låter bättre. Men för de yngre spelarna som tycker att idén att spela som en färgglad bit konfektyr låter helskoj är det godkänt.

ettglasjuiceFULLettglasjuiceFULLettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTYettglasjuiceEMPTY

Annonser

Etiketter: ,

Ett svar to “Udda licensspel: Smarties Meltdown”

  1. Linnea Says:

    Förlåtande? Hmpf, dom där jäkla rull-grejerna på en av banorna lyckades nog trycka ner mig till grundnivån säkert 20 gånger under de 10 minuter jag spelade spelet!

    Men ja.. Kanske är det jag som suger på plattform 😛

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: