Katt på skrivbordet! Och andra oväntade utmaningar

Spel består, med vissa få undantag, av en mängd utmaningar som spelaren ska överkomma. Allt från att rädda världen till att göra toalettbesök med jämna mellanrum utgör de utmaningar som spelare ställs inför. Men ibland kommer utmaningarna från oväntat håll i form av verkliga händelser som påverkar ens spelupplevelse på ett eller annat sätt.

Cat on the table!

När man hör citatet ovan är kanske inte spel det första man kommer att tänka på. Men för mig är det i allra högsta grad ett spelrelaterat citat som formats av det antalet gånger jag utropat detta över Ventrilo (programvara för att prata med andra personer via röstkommunikation, används oftast i samband med spel som World of Warcraft och Counter-Strike). Till saken hör att jag, i World of Warcraft (PC) där jag använder mig av Ventrilo, spelar healer. Med andra ord är det min uppgift att hålla folk vid liv, och en katt på bordet (ofta lägligt placerad framför skärmen och med fötterna på musmattan och tangentbordet) kan mycket väl ha konsekvensen att någon dör. I spelet såklart, men poängen kvarstår!

Navi

Katten i fråga.

Introduktionen av en katt på bordet innebär en ny utmaning som måste tacklas. Jag tvingas ta ett val mellan att förlora några sekunders spelande (och därmed några sekunder som gruppen måste överleva utan min insats som healer) för att få bort katten från bordet eller att fortsätta spela (och lyckas manövrera mus, knappa på tangentbordet och se vad som händer på skärmen med en katt som försvårar samtliga moment) tills lämplig paus kommer för att avlägsna det nya störmomentet.

Spelar man på konsol i allmänhet och enspelarlägen i synnerhet är denna typ av utmaningar lättare att klara av utan för stor inverkan på spelet. Men även i enspelarspel på konsol har samma kära katt lyckats påverka mitt spelande. Nu senast när jag under en väldigt skrämmande situation i Dead Space (PS3) har satt ner foten på golvet och fått en otrevlig överraskning. För en lurande katt under soffan är en fot ett utmärkt byte, och när detta rovdjur sätter klorna i en fot som tillhör en redan väldigt spänd och uppjagad tv-spelare så introduceras en helt ny typ av skräckupplevelse som varken stora bildskärmar eller flådiga surround-system kan mäta sig med.

Utmaningar finns det gott om i spel, men ibland dyker de upp på mer oväntade sätt och kan såväl berika som förpesta ditt spelande. Har ni några exempel på när verkligheten gör sin inverkan på ert spelande?

Fotnot: Katten som refereras till i inlägget heter Navi och är egentligen väldigt mysig och gullig. Förutom när hon är elak och illasinnad.

Etiketter: ,

4 svar to “Katt på skrivbordet! Och andra oväntade utmaningar”

  1. Malin Says:

    Ah, hur många gånger har man inte hört ”Nej Navi, ner!” från dig och Linnea? 😉

  2. Linnea Says:

    Haha awh, ja, Navi är en liten naturbegåvning när det kommer till att störa oss i spelandet 😀

    Ett ganska vanligt störningsmoment för mig nu när jag är hemma hos mina föräldrar i en vecka är mina bröder. De är inte världens sympatiska människor direkt, och gillar att hoppa rakt ner i sängen som jag ligger och hoppa runt så att det blir i princip omöjligt att spela vidare. Vilket de naturligtvis tycker är hysteriskt roligt.
    Så katter och bröder är de värsta störmomenten i mitt spelande i alla fall 😀

  3. jocke Says:

    Haha fan vad jag skrattade när du förklarade attacken från katten under Dead space ! Vore nåt för skräckspelutvecklare kanske? Skicka med en elak katt i valfri färg

    anway, goodjob

  4. Katt + Kontroll = Katastrof « Ett glas juice Says:

    […] Navi har varit på tapeten tidigare (ja, även bokstavligen talat, men nu syftar jag på att hon dykt upp i bloggen förr) och har i veckan gjort husse och matte smått upprörda igen. Jag råkade vara så oaktsam att jag […]

Kommentera

