FFXIV-trailern: En studie i falska förhoppningar


Många har garanterat redan sett Final Fantasy XIV-trailern i samband med årets E3-mässa eller därefter. Om ni har missat den kan ni ta en titt här ovan med varningen att inte bli för upphetsade om ni väntar er ännu ett klassiskt Final Fantasy-äventyr.

Jag är övertygad om att de allra flesta känner som jag efter att ha sett trailern. När jag satt och tittade på Sonys presskonferens under E3 2009 trodde jag knappt mina ögon när deras fullspäckade spelschema gästades med ett helt nytt Final Fantasy-spel, som ska släppas 2010, utannonserat redan innan Final Fantasy XIII är släppt.

Trailern bygger upp inför vad som ser ut att bli en återgång till en klassisk och brutalt snygg fantasy-värld efter FFXIIIs futuristiska atmosfär, och allt eftersom den episka trailern rullar vidare byggs förhoppningarna upp. Bara för att skjutas i marken av logon till spelet. När Final Fantasy XIV pryder skärmen reser sig gåshuden följt av kallduschen.

Online.

Jag tror säkerligen många ser fram emot Final Fantasy XIV som en uppföljare på online-rollspelet Final Fantasy XI. Det är nog dock många många fler som känner sig gravt besvikna att det inte handlar om ett nytt regelrätt Final Fantasy och är inte det minsta intresserade av ännu ett episkt online-äventyr. Jag vet åtminstone vilken sida jag står på.

Någonstans tycker man att Square-Enix borde förstå att den generella publiken, och framförallt den stora majoriteten som följer E3 slaviskt (och finns på plats under mässan), har en starkare relation till de klassiska Final Fantasy-spelen än deras online-sidospår. Och någonstans tycker man att Square-Enix med den vetskapen borde förstå att om man utannonserar ett nytt online-rollspel så väntar man inte till slutet av trailern med att visa upp det. Men avslöjar det direkt. Får det överstökat. Så att när logon på slutet dyker upp blir det en POSITIV överraskning att det är Final Fantasy, och inte tvärtom.

Det finns säkerligen de som sitter och rynkar på näsan; ”det var väl inte så farligt”. För de vill jag gärna illustrera genom två exempel hur illa det känns för en gammal Final Fantasy-räv att få det där ”Online” att kännas. Jag presenterar ett hypotetiskt exempel från en fiktiv version av årets presskonferens av Nintendo.

Kameran panorerar över ett vackert landskap där regnet öser ner. I bakgrunden hörs stråkmusik som känns familjär men inte riktigt ändå. Hovslag mot marken närmar sig och när kameran vrider bort slår blixten ner och hästen stegrar. Snabbt kameraklipp till en svärdsduell. Stråkmusiken intensifieras och övergår till ett välkänt tema. Svärden slår samman i takt med blixtnedslagen och kameran zoomar ut för att visa två bekanta gestalter i strid med varandra.

Ganondorf. Och Link.

Link vs. Ganondorf.

Link vs. Ganondorf.

Det som sedan presenteras är en vansinnigt snygg strid, 2009:s motsvarighet till den Zelda-trailer som gjorde oss alla upphetsande inför ett vuxnare Zelda för många år sedan, mellan ärkerivalerna. Stora ord flashar på skärmen; ”In an Epic battle between good and evil”, ”Only you can change the course of history”. När trailern når sitt klimax i samband med att Zelda-temat når sitt crescendo visas ”The Legend of Zelda” på skärmen. Några sekunders paus tills skärmen blinkar till och logon har förvrängts något och visar ett nytt namn.

”Super Smash Bros. The Legend of Zelda Edition”

Hur många Nintendo-fans skulle hoppa av glädje ur sina stolar när de ser detta? Låt oss dra blickarna mot ett annat lika hypotetiskt exempel från en lika fiktiv version av Microsofts presskonferens från årets E3.

”The end is upon us”

Vi ser Marcus Pheonix släpa sig upp längs med en trappa. Blodet flödar och den stora kämpen får anstränga sig för att lyckas avfyra några salvor bakom sig. Längre ner i trappan ser vi Coletrain; slaktad. Baird; halshuggen. Dominic; drar sina sista andetag. Marcus lutar sig bakåt och börjar avfyra salvor efter salvor mot en allt växande Locust-armé som suktar efter blod. Skärmen blir svart.

”This fall, you will have to take your last stand….”

Gears of War

Gears of War

”…online. New multiplayer gamemode ‘The Last Stand’ to be released over Xbox Live this fall 2009!”

En aning snopet, eller vad säger ni? Poängen med hela inlägget är den att i alla tre fallen handlar det om positiva nyheter som på grund av illa vald presentation förvandlas till besvikelser. Låt oss säga att Zelda-trailern börjar med att man ser Super Smash Bros.-loggan för att sedan följas upp av ett fullspäckat Zelda-influerat fighting-spel, då hade nyheten att Super Smash gästas av Zelda inte känts helt fel. Eller om det nya spelläget till Gears of War hade introducerats genom att tidigit avslöja att det handlar om ett tillägg till det nuvarande spelet, istället för att flörta med tanken att få ett Gears of War 3 redan nu. Och så har vi Final Fantasy XIV, som om det hade gett en tydlig inblick att det handlade om ett online-spel tidigt hade varit en positivt överraskning på Sonys E3-konferens, istället för att minnas som en av årets största besvikelser.

Har ni några exempel på andra falska förhoppningar som skjutits ner strax därefter? Rykten eller antydan från utvecklare som sedan visat sig vara något mycket mindre än det ni hoppats på?

Etiketter: , , ,

5 svar to “FFXIV-trailern: En studie i falska förhoppningar”

  1. Johan Eklund Says:

    Nu var ju Sony väldigt tydliga med att det var ett onlinespel och en direkt uppföljare till FF XI redan när teasern avtäcktes på E3, så det är ju inte som att vi i efterhand tagits på sängen. Men visst kan jag förstå de trogna FF-fan som kände sig snopet lurade där och då.

  2. Om att ogilla FF XIV-trailern | MMOnly Says:

    […] Fantasy-spelare, är inte helt nöjd med hur Sony presenterat uppföljaren till Final Fantasy XI. Ta en sväng förbi hans blogg och läs hans övertygande argument om varför Sony sviker fansen. juli 14, 2009@ 12:46 • # […]

  3. Andreas Berg Says:

    Johan: Men det var väl först efter själva trailern, inte sant? Jag måste erkänna att jag healade Naxx samtidigt som jag såg press-konferensen ^^ så om något nämndes innan kan jag såklart ha missat det.

    Trailern som sådan är ju dock fortfarande uppbyggd på ett sätt som undanhåller Online-aspekten fram till slutet, men nämndes något innan var det illa att jag missade det. Hade besparat mig den grova besvikelsen 😉

    Och jag vet att jag inte var ensam om att bli förvånad, lyssnar man på publikens reaktioner märks blandade känslor när logon dyker upp.

  4. Johan Eklund Says:

    Jo, de kan inte beskyllas för att ha varit övertydliga. Var lite osäker själv i början exakt vad de menade. Och då är jag ingen fan med förväntningar som skulle kunnat bidra till förvirringen.

  5. HB Says:

    Så som trailern presenterades var det ett nytt FF spel. Inget snack om saken. Att det sedan i de absoluta slutminuterna visas upp ett online i titeln får många att undra WTF just happend?

    Jag brydde mig inte speciellt hårt. Jag kan inte säga att de har lurat fansen eller någonting sådant.

    Men de har definitivt gjort en hel del misstag. Det kan jag säga.

Kommentera

