Likställdhet i Azeroth (skoluniform-syndromet)

Immamage

Immamage (paint-skillz FTW!)

Trenden var synlig redan när expansionen Wrath of the Lich King släpptes och märktes än tydligare i och med instansen Ulduar. Ny patch står inför dörren och det är idag fullständigt uppenbart att Blizzard går mot en filosofi om att alla ska spelare ska se mer eller mindre likadana ut.

För de som inte spelar World of Warcraft kan jag snabbt förklara att utrsutningen (mer eller mindre den klädsel man har på sig) i expansionen Wrath of the Lich King nyttjar samma modell (alltså samma grundutseende med endast färgvariationer) för mängder av föremål, många fler än vad som tidigare varit standard. Med andra ord började flera karaktärer se mer eller mindre likadana ut, möjligheten att sticka ut med en viss typ av utrustning blev allt svårare.

När man väl nått max-nivå (för närvarande level 80) såg det dock lite annorlunda ut. De så kallade Tier-seten (hela set med utrustning som utgör något av det bästa i spelet) använde förvisso modeller från förr (Tier 7 har samma modell som Tier 3 hade) men det var ändå en liten variation från de oerhörda mängder av föremål som såg nästintill identiska ut. Så när den nya instansen Ulduar släpps kom även det nya Tier 8 med riktigt snygga och unika modeller. Unika tills man insåg att ALLA föremål i instansen av samma typ använder sig av någon av dessa tio modeller.

Och nu är det en ny så kallad content-patch på gång, vilket innebär att nytt innehåll introduceras med en ny instans och så Tier 9. Nämnas ska att även om alla föremål använde sig av Tier-modellerna i Ulduar så fanns det tio unika Tier-set (en för varje klass) som alla dessutom är rikligt detaljerade. En notis igen för de som inte är bevandrade inom WoW-semantik är att olika rustningar finns i fyra olika material; cloth, leather, mail och plate, där vissa klasser bara kan använda vissa material (mages, priests, warlocks kan bara använda cloth t.ex.). Med detta i åtanke ta en titt på smakprovet av några av Tier-seten i nästa patch (bild från mmo-champion.com).

Tier 9

De Tier 9-set som finns förhandsvisade på mmo-champion.com

I klartext handlar det om att varje typ av material har ett Tier-set, förvissa med olika beroende på om man spelar Horde eller Alliance, men det blir ändå totalt 4 olika Tier-set per sida. Med andra ord kommer Mages, Priests och Warlocks alla se nästintill exakt likadana ut med den enda skillnaden att de har olika färg. Det är väl bara en fråga om tid innan en Death Knight har samma utseende på sin utrustning som en Priest.

Personligen kände jag att det homogena utseendet på all utrustning man fick medan man levlade i Northrend gick att ursäkta något genom att allting faktiskt matchade. Och i och med Tier 7-setens distinkta utseende jämfört med tidigare utrustning i Wrath of the Lich King var jag inte alltför missnöjd. När jag sedan fick mina första shoulders (axel-skydd) i Ulduar och insåg att de var (så när som på färgen) identiska med Tier 8 tappade jag mycket av suget att jaga efter de där utsökta Tier 8-delarna. För mig har det unika utseendet med Tier-seten alltid varit den största orsaken till att jag vill ha dem, och i och med den riktning Blizzard har nu tar det udden av Tier-seten (och utrustningen överlag) alltmer för varje ny patch. Vad tycker ni? Är det bra att spelarna i WoW blir alltmer lika varandra för varje ny patch eller eftersträvar ni som jag variation i utrustningen?

Etiketter: ,

4 svar to “Likställdhet i Azeroth (skoluniform-syndromet)”

  1. Malin Says:

    Jag håller med. Nu är det väl förvisso så att jag endast delar mail-gear med shamans, men det känns ändå som att olika klasser ska se olika ut!

  2. Lars Says:

    Det var ju precis likadant ska sägas i burning crusade. i karazhan var det mer unikt och senare i content patches vart det så att allt som inte var tier såg inte likadant ut fast i andra färger. Att dom nu gör som dom gör med tier 9 tror jag dock beror mer på att vi ska framstå som en stor armé som ska marschera fram på Icecrown citadel. Vi ska se enhetliga ut på något sätt. Jag säger inte att jag stödjer det dom gjort med det utan jag bara säger vad jag tror och även har läst mig till litegrann. Jag tycker att tankegången är intressant och även dom som inte spelat WC3 eller läst böckerna vet hur stor och populär Arthas a.k.a Lich King är som ärkefiende. Jag tänker på mellansekvensen man stöter på i Dragonblight där båda arméerna samlas för att ta sig an Lich King och skulle gärna vilja uppleva något liknande fast live, även om det skulle vara helt omöjligt om man ser till hur andra spelare kommer bete sig…

  3. Andreas Berg Says:

    Lars: Jag var ju inte aktiv inom raidande i BC så det kan mycket väl stämma, jag ser bara trenden som pågått under Wotlk. Men även i BC var ju tier-seten åtminstone distinkt skiljda.

    Jag förstår idén med att få alliance och horde att se enhetliga ut, men hade inte en bättre lösning då varit att använda olika utseenden fast liknande färger? Jag gillar utseendet på Tier9-seten men jag tycker det är brutalt tråkigt att till exempel Death Knights har ett set som ser väldigt Paladin-aktigt ut. För mig känns det primärt som att Blizzard är ”lata” på den biten, och jag förstår väl om du nedprioriterar den. Personligen hade jag gärna väntat två veckor extra på patchen om det hade kunnat innebära större variation i gearet dock.

  4. Lars Says:

    Andreas: Jag tycker det är tråkigt men samtidigt intressant att alla ser näst intill exakt likadana ut beroende på vad för typ av gear du kan använda. Jag gillar att det är enhetligt och att Death Knights inte ser ut som just annat än paladins (all plate) skulle jag väl tippa på beror på att alliance (specifikt humans) ska ha lite av en ”holy”-tendens på något sätt känns det som. Lite religiösa liksom. Och om jag förstått saken rätt så är det väl faktionen i sig som ska representeras och då kan jag förstå om Death Knights känner sig lite utanför, eftersom dom är ursprungligen onda och mörka. Nu får dom känna på hur det känns att se ut som en paladin!

    Det jag nu hoppas på (och jag antar att många andra med mig också då det är många som klagar på tier9) är att Tier10 från Icecrown Citadel kommer bli grymt fräscht. Lich King är ärkefiende och även favoritkaraktär för många så tror jag att blizzard lägger allt krut på att få just Icecrown Citadel att vara så episkt som man vill att det ska vara!

Kommentera

